20 запитань про громаду «Бейт Шалом» до 20-річчя її служіння: як у ній поєднуються єврейство та християнство, чому служителі одягнені в дивний одяг, чи розділяє громада вчення Всесвітньої адвентистської церкви, та як долучитися до її проєктів.
За відповідями на ці запитання ми звернулися до пастора громади «Бейт Шалом» Віталія Обревка. 1. Як та коли була організована громада «Бейт Шалом»?Громада утворилася в місті Києві наприкінці серпня 2001 року після резонансної програми Олександра Болотнікова «Два народи ― дві релігії». Програма була присвячена 60-річчю трагедії Бабиного Яру і підіймала дуже важливі питання єврейсько-християнських відносин. Вона проходила з аншлагом у дві зміни кілька тижнів. Через великий відгук відвідувачів та зацікавленість темою єврейства та його поєднання з християнством було вирішено створити унікальну на пост-радянському просторі єврейську адвентистську громаду. Так з'явилася 23-тя адвентистська громада Києва та перша єврейська у Євразії. Пізніше вона набула назву «Бейт Шалом» ― «Дім миру». А цього року ми відзначили її ювілей.2. Яка мета та місія громади «Бейт Шалом»?Громада виконує пророцтва Осії 3:4-5, Малахії 4:5-6 та повеління Ісуса (Матвія 10:5-6). Її мета ― допомогти єврейському народові побачити в Єшуа з Назарету свого довгоочікуваного Месію, а християнам ― побачити красу Його Слова ― Його Тори та Біблії в усій її цілісності. Ми намагаємося показати зв'язок між Старим та Новим Завітом, між юдаїзмом та християнством, та звідки воно бере своє коріння.Наша місія ― за допомогою духовних, богословських, культурних, історичних інструментів розкрити Божу любов до Ізраїлю в Його Сині та допомогти кожному єврею, не втрачаючи зв'язку з його народом та корінням, долучитися до повноти спасіння та відкриття Божого характеру. Практично кожен єврей може відчути себе у нашій громаді, як вдома. І дійсно, коли до нас приїжджають ізраїльтяни та юдеї з інших країн, вони кажуть, що ніби потрапили додому.3. Чи належить ваша громада до Адвентистської церкви? У чому її особливість?Безумовно, громада «Бейт Шалом» належить до Всесвітньої церкви адвентистів сьомого дня і звершує служіння у системі її духовних ― біблійних ― цінностей та координат. Служіння єврейському народові є одним з напрямків діяльності Адвентистської церкви. Тому такі громади, як наша, існують у багатьох країнах світу. Зараз їх, мабуть, більше 80: в Північній та Південній Америці, Європі (Англії, Франції, Німеччині, Іспанії тощо), в Новій Зеландії та Австралії. Особливість єврейських адвентистських громад полягає у їхній конкретній меті, а отже і засобах її досягнення. Ми говоримо про національну складову, тому тут важливий культурний аспект. Взагалі «єврейське служіння» вимагає досить серйозної фахової підготовки, а в першу чергу ― покликання від Господа.Особливість нашої громади, як це помітно з першого погляду, полягає в чині богослужіння (літургії) та вивченні Святого Письма. Єврейський народ ― це народ Книги, тому що все їхнє життя сконцентроване на Торі. Центром нашого адвентистського вчення є Біблія ― Sola Scriptura, це одне з гасел Реформації. Наша громада, як і інші єврейські адвентистські, має чин поклоніння, подібний до синагогальної служби. Це поєднання молитов, благословень Господа, стародавніх єврейських гімнів. Щосуботи в громаді читається в оригіналі Тора, а потім перекладається та коментується. П'ятикнижжя за єврейським каноном розділене на 53 особливі смислові розділи, які протягом року щотижня вивчають, а у суботу коментує рабин. Ця найважливіша традиція, заснована на Біблії і введена книжником Езрою (Неємії 8:1-8), також знайшла відображення в нашій громаді. Особливість громади полягає і в тому, що ми залучаємо не лише культурний та релігійний контекст, але й нерозривно пов'язані з ними історичний та лінгвістичний. Наші проповіді, біблійні заняття залучають дослідження Біблії мовами оригіналу в усіх вищезазначених контекстах. Адвентистська церква знана як високоінтелектуальна, адже завжди сприяє освіті та всебічному розвитку її членів. Наша громада вносить свою лепту у надбанні знань у царині юдаїки ― всеосяжної міждисциплінарної сфери наук про єврейство.4. Для чого потрібен особливий єврейський одяг у вашій громаді? Як було згадано, ми поєднуємо багато контекстів у нашому служінні, а культурний ― чи не найперший, до якого потрапляє наш відвідувач. Ми робимо все, щоби представники єврейського народу могли відчути себе як вдома в багатьох аспектах, а культурне питання для євреїв дуже цінне та важливе. Тому під час богослужіння чоловіки ― служителі та всі бажаючі ― використовують елементи традиційного єврейського одягу ― головний убор кіпу (єрмолку) та таліт (талес, молитовне покривало). Вони не мають містичного значення. Ці предмети чоловічого єврейського одягу дуже давні, і налічують тисячоліття. Кіпа ― це загальна близькосхідна традиція пошани до Всевишнього у кожного релігійного єврея (і не лише єврея), а таліт ― можливість усамітнитися та сконцентрувати під час молитви, загорнутися у нього чи накинути на голову. Окрім того, в юдейській традиції таліт має на кінцях китиці ― цицит, які покликані нагадувати про завіт із Всевишнім. Про це написано в книзі Чисел 15:37-41 та Повторення Закону 22:12. Також ми використовуємо іншу атрибутику в залежності від нагоди чи святкових днів.5. То ви більш євреї, ніж християни, чи навпаки? Це громада тільки для євреїв?Наша громада є унікальним поєднанням адвентистської вістки, зодягнутої у шати єврейської культури. Ми, як християни, подібно до Івана Хрестителя, який звіщав про перше пришестя Месії та готував до цього народ Ізраїлю, маємо подібну місію, згідно з Малахії 4:5-6: «Ось Я пошлю вам пророка Іллю, перше ніж день Господній настане, великий й страшний! І приверне він серце батьків до синів, і серце синівське до їхніх батьків, щоб Я не прийшов, і не вразив цей Край прокляттям!».Тобто ми маємо приготувати до Дня Господнього єврейський та неєврейський народи. І, виконуючи особливе доручення Спасителя, ми в першу чергу звертаємо увагу на Його народ: «Але йдіть радніш до овечок загинулих дому Ізраїлевого» (Матвія 10:6).Водночас громада «Бейт Шалом», маючи спорідненість з єврейським народом, прагне розкрити красу Тори через вивчення її давньоєврейською мовою ― мовою оригіналу, та допомогти християнам побачити велич та невідмінність Божого Декалогу ― Десяти Заповідей. Тому ми єврейська адвентистська громада ― для усіх народів, які люблять Месію та Його народ, бажають глибше дізнатися про Його істину, про походження християнства та культурний контекст Нового Завіту.6. Чому така увага до євреїв? Чи ваша громада робить наголос на тому, що євреї ― «вища раса»?Перш за все, ми повинні бути чесними. Практично всі книги Біблії були написані євреями, крім Луки, який, скоріше за все, був прозелітом. Починаючи від Авраама, Мойсея, всі пророки та царі, як і апостоли та вся рання церква, і навіть Сам Спаситель належать до єврейської нації. І те, що Ісус як людина воскрес у людському тілі, свідчить, що Його національність як єврея залишиться з Ним навічно. Наша громада робить наголос на єврействі не лише тому, що Спаситель і автори Біблії були євреями. Ми прагнемо показати, що обраність єврейського народу ― це прояв великої любові та благодаті Божої. Бог обрав цей народ, найменший та найпростіший з-посеред великих цивілізацій Стародавнього Сходу: Єгипту, Вавилону, Хетської держави тощо, для величної місії ― явити всім народам знання про Єдиного істинного Бога. Господь сказав: «А ви станете Мені царством священиків та народом святим» (Вихід 19:6). Відтак ми абсолютно не применшуємо значення інших націй в плані спасіння, адже саме вони, почувши євангельську звістку від єврейських апостолів, стали вісниками серед своїх народів. І так Євангеліє поширилося по всьому світі. Тому Божий народ складають як євреї, так і неєвреї, як про це пише апостол Павло у притчі про природну та дику оливу у Посланні до римлян (Римлян 11).Хотілося б підкреслити, що і єврейський, і неєврейські народи, незалежно від їхніх місій, отримують спасіння виключно через віру в Ісуса Месію, і вічне життя ― завдяки Його жертві.7. Чи є щось спільного між юдаїзмом та адвентизмом, що допомагає вам розвивати відносини?Так, і більше, ніж відносини ― теплі дружні стосунки. Адвентизм та біблійний юдаїзм мають дуже багато спільних рис. І ось найяскравіші: концепція Месії, Десять Заповідей, субота як сьомий день творіння та поклоніння, розуміння Божих заповідей про заборонену та дозволену їжу, поняття викупної жертви, важливість концепції Святилища, значення Суду та воскресіння мертвих тощо. Але для встановлення дружніх стосунків в першу чергу необхідно подолати стереотипи, які є в обох сторін, типу «євреї розп’яли Христа», «Бог прокляв Ізраїль», «всі християни антисеміти», «християнство ― причина Голокосту». Слід дослідити історію один одного та вчення чесно, без упередження. І це стало можливим після трагедії Голокосту, коли християнська церква, на жаль, не виконала найпершу заповідь Ісуса Христа «Ніхто більшої любови не має над ту, як хто свою душу поклав би за друзів своїх» (Івана 15:13), а навіть сприяла переслідуванням та видачі нацистам євреїв. Після жахливої війни розкриття масштабів фашистських злочинів у багатьох християнських країнах та фактів знищення єврейського населення стало причиною глибокого самоаналізу, пошуку причин цього явища, ролі християнської церкви та наслідків так званого нейтралітету або колаборації з нацизмом. Християнські лідери, починаючи з 1950-х років, переосмислили власну теологію, зокрема тих пунктів, які свідчили про вину єврейського народу в смерті Ісуса, прокляття Богом євреїв та заміщення єврейського народу християнською церквою. Подолавши антисемітські теологічні концепції та суперсесіоністські догми, вони змогли побачити в єврейському народі не ворога Христа, а народ-жертву, нужденних мандрівників, яких протягом Середньовіччя найбільш переслідували саме в християнській Європі (Хрестові походи, інквізиція), а також смуга осілості, криваві наклепи, кантонізм, погроми тощо.Переосмисливши ці страшні сторінки історії християнської церкви, багато духовних лідерів висловили жаль за скоєне і змогли простягнути руку дружби та допомоги єврейському народу, що привело до зустрічного інтересу з боку єврейських теологів та духовних авторитетів. Таким чином, саме тоді почався справжній юдео-християнський діалог, в якому брали участь як християнські, так і юдейські релігійні, політичні та інші громадські діячі, обговорюючи спільні цінності, цілі, основи віри та можливості подолання суперечностей та непорозуміння, просячи прощення та прощаючи один одного.Але щоби досягти справжнього діалогу, взаєморозуміння та співробітництва, треба почати робити маленькі кроки для знайомства, спілкування та більш глибокої дружби, яка допоможе нам відкривати схожість та поважати відмінності один одного. Цьому сприяють різноманітні проекти нашої громади: круглі столи, телемости, сумісні культурні та просвітницькі заходи тощо.8. Як щодо навчання: що пропонує громада «Бейт Шалом» своїми членам та відвідувачам?Як вже було зазначено, Адвентистська церква надає високе значення освіті та розвитку своїй майже 22-мільйонній громаді по всьому світу. Наша громада, окрім матеріалів, що пропонує для спільного дослідження Церква, має кілька унікальних інструментів. Як було згадано, по-перше це дослідження П'ятикнижжя за тижневими розділами. Також у нас є Уроки Тори ― добірка тематичних біблійних уроків від початкового рівня знань Біблії («Дивовижні факти») до найбільш просунутих («Шма Ісраель», «Єврейські відкриття», «Притчі Раббі Ісуса»). Ця друга група уроків мотивує до поглибленого вивчення Біблії в контексті єврейської культури, зокрема і мовами оригіналу. Це унікальний засіб нашої громади, який допомагає значно підвищити обізнаність студентів у Біблії, а також історії та культурі єврейського народу.Зареєструватися на «Уроки Тори» можна за посиланням: docs.google.com.Також у нас проходили інші освітні програми: курси біблійного івриту, єврейської культури та історії тощо. Відбувалися просвітницькі заходи та екскурсії, присвячені трагедії Голокосту.9. Юдеї святкують єврейські свята. Як до них ставитеся ви?Важливим словом тут є «відзначення», а не безпосереднє святкування, оскільки святкування за Біблією вимагає дотримання багатьох умов, зокрема, наявності храмового служіння. Пост-храмовий рабиністичний юдаїзм трансформував систему свят в умовах відсутності Храму, але важливо зазначити, що за їх переконаннями Месія ще не прийшов. Ми, як християни, звіщаємо, що Ісус і є очікуваним Месією, і Його жертва стала викупною для Його вірних усіх часів, і наразі Він звершує служіння у Небесному Храмі. Розуміючи це, ми обираємо дещо іншій підхід до біблійних та єврейських свят взагалі. У кожному святі ми відкриваємо певні істини щодо Месії: Його життя, смерті та воскресіння (Песах), Небесний Суд та служіння як Первосвященика в Небесному Храмі (Рош гаШана та Йом Кіпур), важливості дотримання Десяти Божих Заповідей і вчення про Святого Духа (Шавуот ― П’ятидесятниця), єдність віруючих в тілі Месії та Його Друге пришестя, життя в Царстві Небесному (Суккот).Підсумовуючи, можна сказати, що ми відзначаємо ці свята, залучаючи елементи єврейської традиції, щоби показати унікальність Божого задуму та Плану спасіння, та його втілення в Ісусі. Тому наші святкові заходи можуть не завжди співпадати з безпосередніми датами свят, і ми не бачимо в цьому проблеми, адже нам важливо залучити на цей захід більше людей у зручний для них час, розповісти про служіння Месії, що відображене у цих святах.10. Ви по-особливому проводите суботу, але як ви її зустрічаєте?Теж по-особливому. Щоп’ятниці ввечері ми зустрічаємо настання суботнього дня на богослужінні та у сімейному колі по домах. Запалюємо суботні свічки, співаємо традиційні суботні гімни, коментуємо черговий Тижневий розділ Тори або проповідуємо на іншу тему. У нас було заведено проводити особливу частину служіння «Кабалат шабат», що означає «Отримання суботи», де молилися, благословляли Всевишнього, а після того ласували халами ― традиційними суботніми плетінками ― та виноградним соком, спілкувалися. Через карантин цю частину служіння довелося тимчасово скоротити. 11. Якою мовою відбувається служіння? Чи буде зрозуміло, що відбувається, людині, що завітає до вас вперше?Служіння відбувається із залученням української, російської та івриту. Оскільки громаду часто відвідують гості з інших країн, а також відбуваються онлайн-трансляції, і нас дивляться по всьому світу, проповіді здебільшого виголошуються російською мовою, щоби якомога більшій кількості людей вони були зрозумілі. Під час служіння, якщо серед нас немає тих, хто не розуміє українську, ми спілкуємося нею. Якщо залучається іврит під час співу, молитов та читання Святого Письма, завжди до нього є переклад. Тому будь-хто може відчути себе у комфортному мовному середовищі.12. Що ви можете запропонувати молоді та дітям?Наша громада зростила не одне покоління молоді, але через певні причини молодь не завжди залишається в Україні, а більш доросла сімейна молодь не завжди може долучатися до суто молодіжних заходів. Кілька років ми приділяємо увагу саме молодіжному служінню дружнього спілкування, місійних та творчих проектів. Наша молодь дуже творча та прогресивна, з ними і цікаво, і одночасно маєш виклик ― зростати разом з ними у деяких питаннях молодіжної культури нового покоління. Ми практикуємо молодіжні зустрічі, виходи на природу, прогулянки, гостини. Молодь задіяна у багатьох проектах громади: це і медіаслужіння, і музичне служіння, і місійні, і презентаційні заходи громади. Нещодавній наш проект, нова форма молодіжних зустрічей, ― це перегляд серйозних, глибоких фільмів на єврейську, біблійну, духовну, філософську тематику з обговоренням побаченого. Це свого роду і можливість більше зрозуміти біблійну історію, історію єврейського народу, подивитися на історичні процеси та зробити важливі духовні висновки. Крім того, ми вивчаємо з молоддю Біблію, залучаючи як біблійні уроки, так і формат «питання-відповіді». Дітей в нашій громаді небагато, в основному, дошкільного віку, але і для них ми можемо запропонувати під час служіння заняття у дитячій кімнаті. 13. Як ви представлені у медіапросторі?Хоча медіаслужіння громади певним чином розвивається років з десять, особливого поштовху воно набуло в 2020 році. Ми були добре представлені в інтернет-просторі та соціальних мережах і до того, але не практикували прямі ефіри, відеозапис наших заходів тощо. А з перших тижнів карантину нам вдалося мобілізувати усі наші засоби і організувати прямі трансляції та записи богослужінь, якими охопили не тільки членів та друзів громади, але й вийшли за межі Києва і заявили про громаду вже багатотисячній аудиторії. Наше медіаслужіння набуло стрімкого розвитку, і за два роки завдяки посвяченим членам громади, нашій медіакоманді, фінансовій підтримці громади, її друзів, а також керівництва Адвентистської церкви ми досягли значних результатів. Щоп’ятниці та щосуботи ми транслюємо наші богослужіння наживо. У нас є цікавий подкаст «Єш шеела» ― «Є запитання» з відповідями на цікаві питання, популяризуємо біблійну археологію українською мовою тощо. Значним успіхом нашого медіаслужіння став міжнародний проект «Один світ ― один Закон» навесні 2021 року з проголошення Десяти Заповідей 50-ма мовами. Він залучив 53 учасників з 5 континентів. Увагу до цього проекту привернули багато ЗМІ, в тому числі ведучий часопис Всесвітньої адвентистської церкви Adventist Review.Отже, ми присутні та активно діємо на Ютубі, у Фейсбуці, Інстаграмі та Телеграмі. Працюємо над концепцією нового сайту. Звісно, не можна охопити все, але ми намагаємося підтримувати баланс, виходячи з людських та фінансових ресурсів, якими нас благословив Господь. У нас є багато ідей, і сподіваємося, що ми їх реалізуємо. Тому стежте за нашими акаунтами, щоби про все дізнатися.14. Єврейський народ дуже музичний. Як ваша громада залучає музику у своєму служінні?Музика ― це один із важливих стовпів нашої громади. Наші богослужіння дуже музичні. Ми використовуємо цю дорогоцінну особливість єврейської літургії, адаптувавши її до адвентистського вчення та богопоклоніння. Так, на ранковому суботньому богослужінні звучать 10, а то й більше музичних творів на івриті з перекладом і навіть на їдиші. Під час суботньої літургії ми використовуємо і традиційні стародавні єврейські молитви, і більш пізні та сучасні єврейські та християнські гімни. Господь подарував нам талановитих музикантів, які прикрашають наше богослужіння і всі заходи. Подеколи у нас відбуваються концерти єврейської музики. Через певні санітарні обмеження наші глобальні плани щодо цього, звісно, поки відкладено. Але на такі проекти дуже великий попит та високий відгук наших відвідувачів. Усім особливо запам’яталося Свято єврейської музики у листопаді 2019 року, коли глядачів прийшло на сотню більше, ніж міг вмістити зал. Оскільки всі наші заходи безкоштовні, квитків ми не продаємо. Але усім вистачило місця, хоча прийшлося доставляти стільці, люди сиділи у фойє і дивилися концерт через відчинені двері. Адвентистська церква дуже музична, і на наш заклик відгукнулися дуже багато наших друзів-музикантів, які люблять єврейський народ та його музику. Ми співпрацюємо з ними роками, і всі наші заходи відбуваються з аншлагом.На наш ювілей цієї осені також був організований святковий концерт єврейської музики, але кількість гостей була меншою.Ми продовжуємо розвивати музичне служіння нашої громади, і багато в чому завдяки молоді. Цього року ми силами нашої медіакоманди випустили перший відеокліп ― музичне відео на пісню «Шма Ісраель». Це був дуже важливий для нас досвід, і хотілося би розвиватися у цьому напрямку і надалі.15. З якими викликами ви стикаєтеся?Як і в тисяч релігійних громад по всьому світу, на даний час нашим головним викликом стала пандемія і умови карантину, в яких ми, як було зазначено, дуже швидко адаптувалися в плані трансляцій. Хоча ми завжди дуже відповідально відносимося до санітарних вимог карантину у громаді, є те, що від наших старань не залежить, адже люди живуть у соціумі, і вірус поширюється своїми шляхами. Через це один із вагомих викликів ― це здоров’я та участь у служінні наших братів та сестер. Здається, що всі інші виклики зараз не мають такого впливу.Звісно, те, що ми єврейська (хоча і християнська) громада, часто викликає запитання і нерозуміння з обох боків. Але ми з радістю, послідовно та спокійно відповідаємо на усі запитання, які отримуємо з цього приводу. Багато людей просто не знають, що ми за громада, та не розуміють нашу місію через те, що не знають історії та справжнього культурного та історичного контексту, в якому виникло християнство. Тому ми намагаємося показати красу Нового Завіту в його справжньому історичному, релігійному контексті, а також важливу цінність та роль єврейського народу як обраного Богом Його власного скарбу. Ми намагаємося сприяти встановленню дружніх стосунків з усіма людьми.16. Які є потреби у громади та як можна підтримати ваші проекти?По милості Всевишнього, ми рухаємося далі і можемо будувати плани. Однією нашою мрією є придбання великого пергаментного сувою Тори, адже зараз ми користуємося паперовими сувоями. Для громади це дуже дорога річ, яку ми не можемо собі дозволити, адже навіть сувій, що вийшов зі вжитку у синагозі, все одно коштує кілька тисяч доларів.Ми плануємо розвивати наше медіаслужіння, а для цього необхідні відповідні техніка та обладнання. Зараз ми маємо базовий набір для цього, але хочеться розвиватися у цьому плані і робити якісний контент для наших друзів, глядачів та слухачів. Також ми мріємо про співпрацю з дизайнером, який підтримує наші цінності та міг би допомогти розвивати візуальне позиціонування нашої громади та оформлення контенту. Одна з великих ідей ― створити музей предметів юдаїки у нашому залі, мабуть, єдиний у адвентистській чи навіть взагалі християнській громаді на пост-радянському просторі. Завдяки цьому ми зможемо поглибити наше служіння і, залучаючи експонати та екскурсії, більш наглядно розповісти про історію та культуру єврейського народу. Ця ідея є у проекті, але для її реалізації, як завжди, необхідні фінанси, починаючи з обладнання вітрин, закінчуючи експонатами.Ми будемо вдячні, якщо наші друзі та читачі підтримають наші проекти і допоможуть їх реалізувати. Це можна зробити, завітавши до нас на богослужіння та внести свої пожертви, або перерахувати їх на офіційний рахунок офісу київських адвентистських церков.Якщо хтось бажає підтримати служіння громади «Бейт Шалом» своїми благодійними внесками онлайн, це можна зробити за посиланням: https://bit.ly/2X6nbhqУ графі "Призначення платежу" слід написати «Благодійний внесок для громади «Бейт Шалом» або Київ-23». У графі «Цільове призначення» написати «Десятина» чи «Пожертви».17. Які у вас плани на майбутнє?Планів у нас багато, і щороку ми їх ставимо, а потім аналізуємо виконання. Якщо говорити про загальні плани як на найближче, так і на віддалене майбутнє, ― це постійне духовне та кількісне зростання громади, покращення та розвиток служіння церковних відділів, підготовка нових посвячених лідерів служіння, розвиток малих груп. І, найголовніше, ― виконання унікальної мети нашої громади, заради чого її було створено.18. Якою буде громада «Бейт шалом» через 20 років?У наші бурхливі часи важко безпомилково робити такі довгострокові прогнози. Сподіваємося, що раніше, ніж через 20 років, вдруге прийде наш Месія Ісус, і вся громада зможе «увійти в Його радість» та увійти в Небесний Єрусалим.Але, якщо Його прихід ще трохи затримається, хочеться бачити громаду, яка налічує сотні членів церкви, багато молоді та дітей. Яка міцно стоїть у вірі та любові до своїх ближніх. Яка любить єврейський народ і служить йому, залучаючи усі свої таланти та ресурси. Також хочеться, щоби її посвячене служіння та приклад надихнули Адвентистську церкву на території Євразії організувати багато подібних груп та громад, і щоби це сталося у найближчому майбутньому.19. Що потрібно, щоби приєднатися до громади? Чи потрібно робити обрізання?Як ми вже казали, громада «Бейт шалом» є частиною Церкви адвентистів сьомого дня, і для того, щоби до неї приєднатися, фізичне обрізання не потрібне, хіба що духовне ― обрізання серця: «І обріже Господь, Бог твій, серце твоє та серце насіння твого, щоб ти любив Господа, Бога свого, усім своїм серцем та всією душею своєю, щоб жити тобі» (Повторення Закону 30:6).Наша громада, як вчить Святе Письмо, приймає всіх людей. І кожен, хто вірить, що Ісус, Месія Ізраїлю, є Спасителем світу та його особистим Спасителем, приймає Його жертву, яка була принесена для викуплення від загибелі і отримання вічного життя, приймає Танах (Старий Завіт) та Новий Завіт як Боже Слово, і хоче присвятити Богу все своє життя, може стати членом нашої громади, заключивши з Ним заповіт через повне водне занурення (хрещення).Безумовно, до приєднання до громади, як і до будь-якого важливого кроку життя, треба підготуватися, і наша громада пропонує для цього «Уроки Тори» ― біблійні курси, які знайомлять студентів з фундаментальними істинами Слова Божого та вченням нашої Церкви. Зареєструватися на «Уроки Тори» можна за посиланням: docs.google.com.20. Як з вами зв'язатися та куди звертатися тим, хто зацікавився вашим служінням?Наша адреса: м. Київ, вулиця Лариси Руденко, 3, зал на першому поверсі. Ми знаходимося неподалік від станції метро «Позняки» або «Харківська», у будівлі Медичного центру «Ангелія».Богослужіння проходять щоп'ятниці о 18:00 (з жовтня по квітень) та о 19:00 (з травня по вересень), і щосуботи о 10:00.Наші контакти: Телефон, Viber, WhatsApp, Telegram: +38 063 206 04 80Електронна пошта: beitshalom.kiev@gmail.comНаші сторінки:Фейсбук: https://www.facebook.com/Beit.Shalom.SDA.KyivЮтуб: https://www.youtube.com/c/BeitShalomKyivІнстаграм: @beit.shalom.kyiv ― www.instagram.com/beit.shalom.kyiv/?hl=ukТелеграм: @beitshalomkyiv ― https://t.me/beitshalomkyivЯкщо навіть після цих відповідей у вас не лише поменшало, але й побільшало запитань, надсилайте їх зручним для вас способом, завітайте до громади та долучайтеся до її служіння.Пресслужба громади «Бейт шалом»