Дистанційне навчання під час карантину. Формат нової освіти

Переглянути відео

Дистанційне навчання. Загальнонаціональний карантин, який мав тривати до 3 квітня, продовжено на 21 день – до 24 квітня включно. Таке рішення ухвалив Уряд. Усі заклади освіти, незалежно від форми власності та сфери управління, мають продовжити карантинні заходи до відповідного терміну. Тож, дистанційне навчання триває. Які його форми та формати. Переваги та мінуси такого навчання у школах та університетах. Про це у сюжеті.
Еліна відповідає вчительці на дистанційному уроці. Так на карантині нині проходить дистанційне навчання. Удома по відеозв’язку із вчителем спілкується весь клас. Еліна вже у дев’ятому – цього року мала складати державну підсумкову атестацію, та через карантин її відмінили. Дистанційні заняття дівчині подобаються, але в них є й мінуси.
Еліна Степанюк – школярка: "Вдома ти сидиш де хочеш: чи на ліжку, під ковдрою, з подушками, з чайком, з шоколадкою. Мінус є в тому, що ти спілкуєшся з вчителями, зі своїми однокласниками не в живу, тобто це через екран. Ще є мінус у тому, що ти можеш відволікатися на якісь предмети, навіть, на свій гаджет, якщо там якась смс-ка прийде. Щось ти зразу дивишся, і якісь головні моменти можеш опустити. Тобто, важко сконцентруватися на самій темі."
Формат подачі матеріалу у кожного вчителя свій. Прямі трансляції, електронні ресурси замінили звичний спосіб навчання. Та якщо заняття проходять в інтерактивній формі – учні засвоюють навчальний матеріал ефективніше.
Еліна Степанюк – школярка: "Кожен учитель має свій формат: хтось показує презентації, хтось розповідає просто словесно, хтось малює на листочках. Наприклад, математика. Ну як без дошки? Він усе: вчитель пише на листочку і потім нам усе пояснює, показує. Є свої нюанси у вчителів, які вже трошки старші за віком, вони трошки, можливо, щось технічно не до кінця розуміють, ми їм підказуємо це все, як потрібно краще робити."
Міністерство освіти і науки загальних рекомендацій з дистанційного навчання у школах давати не береться, адже у сільських місцевостях не всі можливості можуть бути доступними. Тому навчання у різних регіонах може відрізнятися.
Володимир Божинський – керівник експертної групи директорату дошкільної та шкільної освіти: "Якісь загальні рамочні рекомендації щодо організації такого процесу може бути розцінено як втручання в автономію вчителя і в автономію закладу. Заклади загальної і середньої можливості із обмеженими можливостями по матеріально технічній базі і кадрах просто не зможуть їх виконати. Тому тут діє принцип автономії."
У дистанційному навчанні важливо, аби педагоги постійно підтримували зв'язок з учнями, використовуючи технології: надсилали та перевіряли завдання, влаштовували відеоуроки. Однак, не менш важливою є самоорганізація учнів. Якщо навчальна програма виконуватиметься за планом і уроки вичитуватимуться вчасно – влітку учні не навчатимуться.
Володимир Божинський – керівник експертної групи директорату дошкільної та шкільної освіти: "Якщо він (педагогічний працівник) усе-таки організовує процес дистанційно і відповідно відчитує відповідний матеріал, організовує контрольні заходи, щоб тематичні оцінки виставити і т.д, то це одна історія. Ми говоримо тоді про виконання навчального плану і здобуття освіти. Якщо ми говоримо, що заклад загальної середньої освіти, в принципі, може піти на простій і не зможе організувати дистанційне навчання, відповідно, навчальний план виконано в період карантину не буде. Тоді дійсно, після того, як карантинні заходи будуть уже зняті, мова піде про ущільнення, скажімо так, навчального процесу, про ущільнення тем, які будуть відповідати часу, відведеному на їхнє вивчення у межах класичного навчального року."
Уже відомо, що дати складання пробного ЗНО перенесено через карантин. Тестування відбудеться в кінці травня або на початку червня.
Сергій Штурхецький – доцент кафедри журналістики Національного університету "Острозька академія": "А зрештою, якщо буде перенесене ЗНО, то буде, відповідно, перенесена і вступна кампанія. А це означає, що ми можемо з вами так само тепер розпочинати своє навчання у вузах, як і в Європі, з першого жовтня, а не з першого вересня."
Для університетів дистанційне навчання не є новинкою. Адже там викладачі й так повсякденно використовують технологічні можливості. Сергій зазначає, що така освіта може бути навіть цікавішою, ніж офлайнова. Адже, незважаючи на карантин, є студенти, які поєднують навчання з роботою – таким тепер не потрібно відриватися від своїх справ, аби побувати на лекції.
Сергій Штурхецький – доцент кафедри журналістики Національного університету "Острозька академія": "Мені здається, що все залежить так само не лише від студента, знову ж таки кажу. На старших курсах, мені здається, студенти вже вміють себе якимось чином контролювати. Але і в тому числі й від викладача - наскільки можна зацікавити студентів матеріалом, подачею, можливо, не такою стандартною. Я, наприклад, максимально використовую наші відеозустрічі для того, щоби мати бесіду, дискусію зі студентами."
Однак такі методи зв’язку зі студентами використовують далеко не всі викладачі. Хтось надсилає студентам лекції із запитаннями, а хтось, щойно надіславши завдання, вимагає за декілька годин відправити виконану роботу без відповідних до неї лекцій. Староста третього курсу Ліана вважає, що навчальний підхід викладачів лежить на їхній совісті.
Ліана Калашнікова – студентка: "У нас є новий викладач, який з’явився у нас у цьому семестрі. Ми з ним особисто ще не знайомі. Але це єдиний викладач, який запропонував нам спілкуватися по відеокамері. Наша група, всі відразу, йому аплодували, тому що дійсно така ініціатива приємна, тому що, так як ми навчаємося на контракті, ми знаємо, за що ми платимо свої гроші і ми знаємо, який кращий матеріал ми від нього отримаємо."
Ліана розповідає, що мінусів у дистанційному навчанні все ж більше. Неорганізованість у навчальному процесі, недоступність викладачів, необ’єктивність в оцінюванні, відсутність стимулу та контролю у виконанні завдань. Але й там дівчина знайшла позитивні сторони.
Ліана Калашнікова – студентка: "Плюс такого навчання, в тому, що кожен сам може зрозуміти, наскільки потрібна йому ця професія. Якщо, наприклад, я знаю, що мені ця професія потрібна, і замість мене ніхто сьогодні не напише той сценарій, який нам задали. Я встаю, я це сама все роблю і доводжу собі, що я це зробила сама, і це роблю не на оцінку, а на свій результат. У мене була така погана звичка - відкладати завжди все на останній момент, а зараз я намагаюся робити все вчасно."
Методів, форматів і підходів у дистанційному навчанні вдосталь. А от подача матеріалів для вивчення та спосіб комунікації, справді, залежать від педагогічних працівників. Засвоєння нової інформації та сумлінне виконання завдань – від учнів. Створюйте групи у вайбері, телеграмі, проводьте скайп-вебінари, додавайте креативні матеріали. Головне тут - не втрачати зв'язок та совість.
Яна Ємченко, Євгеній Луговець, Київ, “Вісті надії”

далі
Стартує онлайн-проект «Сімейний Марафон 2020»