Виклики та переваги християнської приватної освіти

Розповідає Анжела Поліщук, директорка Приватного християнського ліцею «Живе Слово», м. Львів.

Що таке християнська школа?
Християнська школа — це школа, заснована на християнських засадах та, найчастіше, є одним із різновидностей служіння певної християнської організації.

ˮНам не потрібні одинокі нещасливі генії в майбутньому. Нам потрібні щасливі люди нашого суспільства, щасливі діти наших церков та нашої країни, які принесуть користь у тих сферах, де вони самі себе знайдуть…

 

Природа християнських шкіл може сильно відрізнятися від країни до країни в залежності від релігійної, освітньої та політичної культури в країні. У деяких державах існує суворий поділ між церквою та державою, тому всі релігійні школи приватні. В інших країнах, де церква інтегрована в державу, навчання в церковних школах є частиною державної освітньої системи. В решті, є держави, які не виділяють якусь церкву, але надають підтримку та субсидування релігійним школам різних конфесій.

ˮВелика частина суспільства поставила перед собою запитання: як зберегти дітей у християнському світогляді?

   

В Україні також існує сектор приватної шкільної християнської освіти, який дуже невеликий у порівнянні з державним загальноосвітнім сектором, але він вельми популярний у батьків з різним відношенням до релігії. Популярний навіть у нерелігійних людей, які хочуть, щоб їхні діти виховувалися на фундаментальних християнських засадах.

Розкажіть про історію християнських шкіл в Україні. Які були передумови їхнього виникнення?

Всі християнські школи в Україні є вихідцями зі школи державної або комунальної форми власності. Саме 2000-ні роки створили передумови для створення приватної освіти, приватних шкіл. Згодом на тлі цього ґрунту з’являлися школи, які мали іншу місію — не просто дати якісну освіту, але ще й християнське виховання та світогляд.

Чи готове суспільство сьогодні до виникнення християнських шкіл? Як часто батьки обирають саме християнську освіту?

Взагалі, християнські школи — це нова ніша, яка пов’язана з сектором приватної освіти, оскільки засновниками таких шкіл є не держава, не місто чи територіальна громада, а приватна особа, церква або благодійний фонд. Тому християнська освіта є викликом фінансової спроможності населення.

ˮБатьки хочуть, щоб їхні діти вміли відрізняти добро та зло, щоб вони знаходилися в позитивному середовищі, в середовищі гарного та толерантного ставлення до них, в середовищі доброї комунікації та розвитку талантів.

   

Згідно зі статистикою Міністерства освіти України відсоток приватних шкіл у нашій державі зростає. Окрема статистика кількості християнських шкіл у Міністерстві освіти України не ведеться. Приблизну кількість християнських шкіл можна прослідкувати за їхніми назвами, але я можу сказати, що таких шкіл в Україні вже сотні.

Що керує батьками, які обирають саме християнську освіту для своїх дітей?
На початку будь-якої новинки, будь-якого нового укладу освітнього закладу вирішальне значення має дія альтернативи. Але на сьогодні це не лише альтернатива, тому що альтернатива — це щось інакше.
Запити суспільства також присутні, але вони стосуються більше приватної освіти — поглиблене вивчення іноземних мов, економіки, інформаційних технологій або інша спеціалізація.

ˮМи реалізуємо одну із державних програм якості освіти. Це авторська програма «Інтелект України». Сама програма є дуже насиченою та цікавою, дає виклик технічним засобам, батькам, ритму уроку.  

   

Також в нашій школі використовується методика CLIL (Content and Language Integrated Learning) — викладання англійською мовою окремих предметів.

   

Але прийшов час, коли велика частина суспільства поставила перед собою запитання: як зберегти дітей у християнському світогляді?

Коли виклики світськості почали занадто тиснути на суспільство, на дітей, коли батьки стали більш зайняті, то переважати стали рішення віддавати дітей в такі заклади, де буде субкультура християнської освіти — де є християнське середовище, де є вчитель, де формуються звички, де формується характер, де виникає нова генерація дитини, яка не буде знати армійської стрункості, тиску великих класів, тиску колективу, та яка буде виховуватися в меншому середовищі, де є капелан. Де є викладання предметів не просто як знання, а предмети викладаються через призму біблійного світогляду, коли виконується й програма, в якій говориться про природничі закони, але при цьому також робиться акцент на креаціонізмі. Саме цей чинник відрізняє християнську освіту.

До яких релігійних напрямків належать батьки, які віддають своїх дітей на навчання до християнських шкіл?

Варто зазначити, що в християнській школі навчаються діти, чиї батьки належать до різних релігійних конфесій. Батьки хочуть, щоб їхні діти вміли відрізняти добро та зло, щоб вони знаходилися в позитивному середовищі, в середовищі гарного та толерантного ставлення до них, в середовищі доброї комунікації та розвитку талантів.
Власне, християнські школи покликані однаково розвинути всі «чотири ніжки стільця», на якому знаходиться освіта.
Перша з цих чотирьох складових — це інтелектуальний аспект, — тобто якість знання.
Друга складова — соціально-емоційний аспект. Емоційний інтелект дуже важливий сьогодні. Це вміння розуміти емоції, розуміти суспільство, розуміти та вміти комунікувати з однолітками.
Третя складова — це фізичний розвиток, щоб діти були здорові, не були перенапруженими, щоб вони розвивалися та вчилися залюбки та мотивовано.
Четверта складова, яка компенсує дефіцит, який присутній в школах державної або комунальної власності, — це духовна.

ˮВ християнській школі старт усім процесам дає молитва. Це може бути молитва з батьками, молитва з дітьми, молитва з колективом

   

Сукупність усіх чотирьох перелічених складових буде призводити до гармонійного розвитку дітей. Адже нам не потрібні одинокі нещасливі генії в майбутньому. Нам потрібні щасливі люди нашого суспільства, щасливі діти наших церков та нашої країни, які принесуть користь у тих сферах, де вони самі себе знайдуть, незалежно від того, чи вони здобудуть вищу освіту, чи середню спеціальну.

Як християнська атмосфера, побудована колективом педагогів та викладачів, допомагає боротися з такими явищами, як булінг, та як така атмосфера впливає на навчальний процес і життя учнів у християнській школі?

В суспільстві егоцентристів, егоїстів, якими ми є, розвивати складову толерантності дуже нелегко. Але за роки діяльності нашої школи ми зрозуміли, що соціальне служіння, служіння людям і Богові — це найкраща профілактика булінгу. Тобто, служіння людям і Богові, дітям з особливими потребами, дітям, які інакші, дітям з інтернатів, служіння людям, які потребують якогось співчуття, старшим людям — це і є ті методи та виховні важелі, які виступають профілактикою булінгу.
Немає значення якою дитина приходить, як новий учень, до наших класів, тому що коли в класі відбуваються подібні заходи служіння, коли діти збирають подарунки для інших менш забезпечених дітей, коли вони знають що будуть виступати в ляльковому театрі для молодших дітей та для дітей з сімей, які знаходяться в складних ситуаціях, то їх це тішить і виникають ці невидимі зв’язки, які протидіють недобрим речам.

Наскільки сьогодні справа заснування та функціонування християнської школи в Україні є вигідною? Чи мають подібні школи самодостатній бюджет, який має самоокупність, чи існують дотації?

Хочу зазначити, що на сьогодні ми живемо в країні особливо демократичній. І я це дуже ціную. Побувавши у 2019 році в країнах Прибалтики я була дуже здивована тому, що там на інклюзивну освіту держав, які вже були членами Євросоюзу, ще не виділяли в такому обсязі кошти, як в Україні.
Отже, державна освіта в Україні вже йде на крок попереду.
При цьому, в Україні з 2019 року всі приватні школи отримують субвенції від держави. Це надало поштовх для розвитку християнської освіти. Але є моменти коли й нам доводиться займатися фандрейзингом, коли адміністрація школи займається пошуком додаткових компенсаційних джерел для окремих сімей та, дякувати Богу, що такі джерела знаходяться.
Це говорить про те, що суспільство готове жертвувати великі кошти для того, щоб дати розвиток християнському світогляду.

Чи практикується інклюзивна освіта у вашому закладі? Які виклики пов’язані з цим?

Від початку заснування нашої школи були діти, батьки яких шукали невелике навчальне середовище, велику увагу, толерантне ставлення. На сьогодні це відбувається вже відповідно до чинного законодавства, тобто відбувається супровід асистентів.
Минулого року ми мали чотири інклюзивні класи, цьогоріч — це три таких класи. Відповідно, три дитини з особливими освітніми потребами навчаються, мають супровід асистентів, завдання та заняття, які корегуються.
Фінансово оплата асистента в приватній школі лягає на плечі батьків і закладу.
Ми завжди шукаємо додаткові джерела, оскільки було б соціально несправедливо покласти ці витрати виключно на батьків.

Яким чином відрізняється організація роботи та структура християнської школи в порівнянні з державною?

В християнській школі старт усім процесам дає молитва. Це може бути молитва з батьками, молитва з дітьми, молитва з колективом. Це відбувається перед кожним викликом, який ми отримуємо: перед здачею тестів зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), коли наші вчителі йдуть на конкурс «Успішний педагог» тощо.
З молитвою ми несемо свої бажання до Бога, щоб прославилося Його ім’я, тобто даємо собі виклики та, разом з тим, даємо дорогу керівництву Божому.
Якщо стосовно структури, то, як кажуть, найбільший слуга у школі — це директор, бо він розуміє й виклики в класі, як класний керівник, і певні виклики як завідувач господарської частини в школі, і як медик тощо.
І, звісно, школа — це дружній колектив, який готовий не просто працювати, але й розуміє, що він виконує високу місію. Місію збудувати у дітей християнський світогляд і зробити їх учнями Христа.

Наскільки християнські школи є сучасними? Які новітні програми реалізовуються в процесі навчання?

Дійсно, в певної групи суспільства досі зберігається стереотип про те, що християнські школи не є сучасними. Але багато батьків наших учнів зізнавалися, що були дуже здивовані нашою освітньою програмою, високою якістю викладання.
Ми реалізуємо одну із державних програм якості освіти. Це авторська програма «Інтелект України». Сама програма є дуже насиченою та цікавою, дає виклик технічним засобам, батькам, ритму уроку.
Також в нашій школі використовується методика CLIL (Content and Language Integrated Learning) — викладання англійською мовою окремих предметів. Поки що ця методика у нас застосовується ситуативно, але впродовж року цей проєкт завжди діє.
Одним з показників якості освіти є рівень складання учнями ЗНО. Отож, наші учні здають ЗНО на достатньо високому рівні, в середньому на 166,5 балів.
Нещодавно, поцікавившись рейтингами, я дізналася про те, що згідно з інформаційним ресурсом «Освіта.UA» наша школа увійшла у 20 найкращих зі 155 шкіл Львова за результатами складання ЗНО у 2021 році. Це дуже приємно, що індивідуальне, особистісне навчання дає свій результат.

Які проблеми та виклики сучасних християнських шкіл існують на сьогодні?

Дійсно, існують різні проблеми та виклики.
Це фінансова складова, що завжди є гострим питанням.
Це питання розширення та добудови, бо ми маленька школа, в якій ліцензовано 120 осіб.
Також існують певні виклики в написанні програм, а саме авторських програм вчителя-християнина. У нас є вчителі, які пишуть певні курси, методики, презентаційні уроки, невеличкі методичні уроки предметних уроків, які роблять Біблію сучасною. Це означає, що на уроці математики, фізики чи, приміром, географії має бути хвилина, пів хвилини чи, буквально, репліка, яка пов’язана з тим світоглядом, який виринає з Біблії.

Запитання — Сергій Шевчук, Андрій Конашук

далі
Якщо б українські Церкви не показали приклад жертовності, то ніхто б не допомагав