Розповідає Артем Щербанюк, пресвітер, викладач, сценарист та ведучий телеканалу «Надія».
Які предмети Ви викладаєте в УАТІ? Про що вони та як можуть знадобитися майбутнім пасторам?Наразі в Українському адвентистському теологічному інституті (далі УАТІ) викладаю біблійну герменевтику. Це дисципліна про мистецтво дослідження та тлумачення біблійних текстів. Її необхідність я пояснюю студентам на прикладі куховарення.Для того, щоб жити, потрібно їсти, але їмо ми приготовлену їжу, — й неважливо сиру, чи варену, чи смажену. Готувати, в принципі, може кожний, але цьому потрібно навчитися. Хтось вчиться сам, когось вчить той, хто вміє: наприклад мама доньку, чи батько — сина, а інші навчаються у професіоналів. Тому й існують куховари-любителі та професійні куховари. При цьому найкращими куховарами є саме ті, хто пройшов всі етапи: від навчання у мами чи тата, та до професійної освіти.Ми цінуємо хороших куховарів, тому що смачно поїсти люблять практично всі.Те ж саме стосується приготування «духовної їжі», чим власне і є герменевтика.Можна навчитися досліджувати та тлумачити Біблію самостійно чи від тих, хто це вміє, до хорошого рівня, а можна удосконалити це мистецтво до рівня професійного. Церква — це місце «духовного харчування», де головним джерелом «духовних продуктів» є, звісно, Біблія. Герменевтика — це ніби «книга про мистецтво духовного куховарення».Цей предмет тісно пов’язаний з екзегезою, — що є ніби використанням конкретних рецептів з книги куховарення, й гомілетикою, — що є оформленням, сервіруванням та подачею приготовленої їжі.Розкажіть більше про той шлях навчання, який проходили Ви? Ким вдалося, можливо, побувати в житті, та в якому напрямку рухаєтеся зараз, які дослідження проводите, як зростаєте, як викладач, дослідник та християнин?Я щиро вдячний Богу, що у свій час, виходячи з можливостей, отримав різнобічну освіту.Після школи закінчив Медичне училище за фахом фельдшер-акушер, однак через певні об’єктивні та суб’єктивні причини не продовжив ні медичну освіту, ні кар’єру.Після Медичного училища відразу вступив на юридичний факультет Львівського національного університету імені Франка, де навчався заочно, тому що відразу почав працювати в юридичній сфері. Цією діяльністю займався близько десяти років.Під завершення юридичної освіти став адвентистом сьомого дня, а згодом отримав можливість здобути богословську освіту.У 2001 році розпочав навчання в Заокській духовній академії, а після деякої перерви у 2012 році закінчив бакалаврат вже, власне, в УАТІ. Після цього став студентом богословської магістерської програми в українській філії Університету Ендрюса (США), яку закінчив у 2019 році.Окрім вище перерахованого, багато самостійно досліджував такі дисципліни як історію, філософію, психологію, фізику, біологію тощо.Вся ця освіта стала в пригоді в різноманітних служіннях в церкві, які звершував як служитель, та вже як сценарист та ведучого телеканалу «Надія», де займаюсь богословськими, популярно-науковими та соціальними проєктами.Власне, головна діяльність, якою наразі займаюся — це популяризація Біблії, біблійного світогляду та біблійного креаціонізму як сценарист та ведучий телеканалу «Надія».Для цього продовжую займатися самоосвітою. Головні напрямки моїх досліджень — це спеціальне та порівняльне біблійне богослов’я, древні цивілізації, богослов’я та історія ранньої та середньовічної церкви, історія й розвиток науки, філософське та наукове обґрунтування теїзму та атеїзму, теорія розумного задуму та креаціонізм, як наукова та обґрунтована альтернатива загальній та спеціальній теорії еволюції. Врешті, наукові, логічні та філософські підстави вважати біблійну версію появи та історії світу найбільш відповідними наявними історичними та науковими фактами. Для цього багато читаю популярну та спеціальну літературу, дивлюсь різноманітні вебінари, курси, лекції, слідкую за дебатами.Як прийшла ідея знімати програму «Філософський Камінь»? Які цілі завдяки цій передачі Ви хочете досягти?Ідея проєкту «Філософський Камінь» народилася у 2013 році, як результат брейншторму1 команди Львівської студії телеканалу «Надія», як авторська передача, в якій я став сценаристом та ведучим одночасно. Сам цей проєкт є результатом великої та напруженої роботи цілої команди: продюсера, режисера, операторів, монтажерів, дизайнерів та SMM-менеджерів2.В цьому проєкті ми реалізуємо три основні напрямки: біблійний, історичний та популярно-науковий. Хоча інформація серйозна та ґрунтовна, але подається у невимушеній формі з додаванням гумору, іронії, сатири та скетчів. Головна мета проєкту, донести глядачам біблійні та креаціоністські ідеї цікавим, нестандартним та тригерним чином.У який спосіб проєкт «Філософський Камінь» може допомогти студентам УАТІ в навчанні та підвищенні рівня знань?Багато випусків «Філософського каменя» можуть стати в пригоді студентам богословського факультету як за змістом, так і за формою. За змістом — як джерело компактної актуальної інформації з біблійних, історичних та науково-креаціоністських тем. За формою — як приклад того, як серйозну та глибоку інформацію можна подавати так, щоб це було цікаво сучасникам, особливо молоді.Маю декілька запитань щодо серії тем про Дарвінізм: Чому саме ця тема та як вона впливає особисто на вас? Які відгуки Ви отримали від глядачів та студентів УАТІ щодо цієї передачі?Коли у 2013 році з’явився проєкт «Філософський камінь», нашим головним напрямком було обране дослідження складних біблійних текстів та тем. Вже тоді деякі програми стосувалися співвідношення Біблії та науки, зокрема еволюційної теорії.Під час певної перерви в діяльності проєкту, на телеканалі «Надія» з’явився новий прекрасний проєкт — «Сложных текстов нет», з ведучим доктором богослов’я Феліксом Понятовським, де коротко, ґрунтовно та дохідливо розглядалися різні складні біблійні тексти та теми.Коли «Філософський камінь» відновився, постало питання недоцільності дублювання цього проєкту з акцентом на складних біблійних текстах, однак, логічно вималювалася актуальність біблійно-креаціоністських тем через недостатню заповненість цієї ніші не тільки на телеканалі «Надія», але й в Інтернеті, зокрема на YouTube.В першому сезоні, ми сконцентрувалися на історії формування дарвінізму, щоб показати коріння сучасного наукового еволюціонізму та його філософські та соціальні передумови, які вплинули на інтерпретацію, викривлення та відверту фальсифікацію наукових даних.Природно, що найбільш різка та негативна була реакція глядачів, які стоять саме на еволюційно-атеїстичних позиціях та вважають еволюціонізм виключно науковим й доведеним світоглядом. Втім, таких глядачів, як і взагалі прихильників цього світогляду, є найменша відсоткова кількість.Менш негативна, але цікава для дискусій в коментарях, була реакція глядачів, які поєднують теїстичні погляди, тобто віру в Бога, та еволюційні догми. Ну, й, звісно, найбільш позитивні відгуки були від глядачів, які стоять на біблійних позиціях погляду на походження життя, живих істот та людей. Багато хто висловлюється, що якщо до перегляду наших програм вони вважали що вірять всупереч науковим даним, чи не мали їх достатньо для обґрунтування своєї віри, то тепер вони бачать, що еволюціонізм — це ідеологія, яка маніпулятивно користується наукою, для спростування біблійного чи загальнокреаціоністського світогляду.Як Вам вдається суміщати викладацьку діяльність зі зніманням передач та як ці два аспекти впливають одне на одного? Зокрема, як студенти ставляться до Вашої медійної діяльності?Наразі, головним напрямком моєї професійної діяльності, — що для мене також являється й служінням, — є робота телеведучим. Це займає більшість часу, оскільки я веду кілька проєктів, а також допомагаю як сценарист та редактор в проєктах інших студій, — наприклад, в проєкті Олександра Болотнікова «Еклесія».Викладацька діяльність є додатковою та сезонною, коли проводяться навчання студентів, що наразі є раз на рік. Звісно, сама дисципліна герменевтики тісно дотична до моєї професійної та церковної діяльності.Як один з пресвітерів Першої Львівської громади Адвентистів сьомого дня, та відвідуючи суботами різні громади від телеканалу «Надія», я регулярно проповідую, тому я сам постійно практикую герменевтику. Отож, в рамках курсу це дозволяє зробити предмет більш практичним і цікавим. Принаймні я так сподіваюся.Наскільки розумію, студентам моя медійна діяльність допомагає сприймати мене більш відкрито та зацікавлено.Який досвід спонукав Вас служити та що на це надихає? Щоб Ви хотіли побажати студентам, які навчаються на пасторів в УАТІ?Від початку прийняття адвентистського вчення, що для мене є тотожним біблійному, я відчував внутрішню тягу до діяльності, яка тісно пов’язана з Біблією та її популяризацією. Тому я змінив свою кар’єру юриста на церковну та став служителем церкви.Коли з’явився телеканал «Надія», здобута освіта, навички спікера та ведучого різноманітних соціальних проєктів, дозволили мені стати корисним в розвитку телеканалу, спочатку саме як волонтер, а згодом, за запрошенням керівництва телеканалу, повністю зайнятися медійною діяльністю.Не обходилося без проблем і криз, в тому числі тимчасових перерв в цій діяльності, але повернення та праця у цій сфері вже протягом майже десяти років, доводить мені, що це мій шлях. Коли ти розумієш, що займаєшся справді своїми інтересами, згідно з талантами, здібностям та покликом Господнім, це надихає в розумінні запалу, ентузіазму та задоволення. Однак, не завжди натхнення виражається саме в таких позитивних емоціях.В духовній професійній діяльності, особливо коли вона довготривала та стає певною мірою звичною й навіть рутинною, часто буває втома, протилежні негативні емоції, бажання щось або й все змінити, зайнятися менш стресовою та більш фінансовою діяльністю, — особливо, коли такі можливості є або з’являються. В такі моменти натхнення виражається в більш вольовій сфері — а саме усвідомлення, що ти вшанований бути частиною великої справи, що Бог на тебе покладається та ввів у відповідальність за справу та продовження її руху, а ти колись пообіцяв Йому посвячено займатися цією діяльністю та маєш дотримати своє слово. А з іншого боку — Бог і саме Він через людей або обставини може тебе відсунути від цієї справи.Звісно, існує багато речей, що надихає: сім’я, друзі, гори, подорожі, — хоча й вони, часом, можуть створювати проблеми.Головне натхнення мого життя добре передається словами одного афоризму:«Моя проблема в тому, що в усіх планах я занадто покладаюсь на Апокаліпсис».Тут, звісно, є трохи чорної іронії, але суть на 100% відповідає тому, що вже понад двадцять років мене надихає триматися того, в що я увірував і це пропагувати — розуміння глобальної перспективи близького Другого Приходу, на фоні чого все займає відповідне місце: будь то твої проблеми чи успіхи, помилки чи плани, досягнення чи нереалізовані мрії, відповідальність чи, врешті, зміст та сенс життя, та навіть страждання й смерть.Розуміння цих граней натхнення я й бажаю студентам УАТІ._____________________________________1 Brainstorm — англійський аналог виразу «мозковий штурм» — метод вирішення завдань, в якому учасники обговорення генерують максимальну кількість ідей розв'язання задачі, в тому числі найфантастичніші та дурні. Потім з отриманих варіантів вибираються кращі рішення, які можуть бути використані на практиці. Включає етап експертної оцінки. У розвиненому вигляді передбачає синхронізацію дій учасників відповідно до розпізнаваної ними схеми оцінюваного процесу.2 Абревіатура SMM розшифровується, як Social Media Marketing — маркетинг у соціальних мережах, а SMM-менеджер, відповідно, — це спеціаліст з роботи з соціальними мережами. Соцмаркетинг має багато сторін, і його задача — просувати товар чи послугу компанії через соціальні платформи, а також покращувати імідж фірми.Запитання — Іван Кривошея