Марихуана в Біблії?

Я знав його дитиною: пустотливий, балакучий, непосида. Я знав його підлітком: сперечальник, спортсмен, красунчик. Зараз йому за двадцять: залежний від наркотиків, з розладами психіки, у фінансовій нужді, арешти, суди...

Батьки з останніх сил намагаються допомогти — влаштувати в черговий реабілітаційний центр, знайти нового адвоката, день і ніч молять Бога про порятунок сина... В такому кошмарі сьогодні живе безліч сімей... Багато хто не міг собі і уявити, що ця біда постукає в їхній будинок…
Проблема наркоманії багатоскладова. Її не охопити не те щоб статтею, або книгою; її не обійняти і бібліотекою. У цій статті я хочу розглянути лише одну її грань. У випадку з родиною моїх знайомих біда почалася з того, що син почав вживати марихуану, не тільки не вважаючи її шкідливою як «gateway drug» — «наркотику, який відкриває двері для більш сильних наркотиків», — але навпаки, вірячи в її благотворний вплив на організм. Оскільки молодий чоловік виріс у віруючій сім’ї, він знайшов «духовні» аргументи на користь своєї позиції. У цій статті ми розглянемо головні аргументи прихильників марихуани, в яких використовується Біблія, в першу чергу Тора (П’ятикнижжя), і перевіримо їх надійність.

1. «Добре вельми»

Перший ряд аргументів прихильників марихуани пов'язаний з історією створення. Біблія повідомляє: «І сказав Бог: Нехай земля вродить траву, ярину, що насіння вона розсіває, дерево овочеве, що за родом своїм плід приносить, що в ньому насіння його на землі. І сталося так. І земля траву видала, ярину, що насіння розсіває за родом її, і дерево, що приносить плід, що насіння його в нім за родом його. І Бог побачив, що добре воно» (Буття 1:11,12). Всяка «трава, ярина, що насіння вона розсіває», з’явилася внаслідок Божого акту творіння; відповідно, Бог створив і марихуану.

Більш того, все, створене Богом на землі, дано для блага. На доказ наводяться наступні уривки Біблії: «І сказав Бог: Оце дав Я вам усю ярину, що розсіває насіння, що на всій землі, і кожне дерево, що на ньому плід деревний, що воно розсіває насіння, нехай буде на їжу це вам!» (Буття 1:29). «Уся ярина, що розсіває насіння, що на всій землі», безумовно, включає в себе марихуану; і вона дана для вживання — так звучить аргумент. «І побачив Бог усе, що вчинив. І ото, вельми добре воно! І був вечір, і був ранок, день шостий» (Буття 1:31). Отже, добра і марихуана.
Чи серйозні ці аргументи? Якби Біблія закінчувалася першою главою книги Буття, то тоді так, вони були б мали сенс. Але, на жаль, опис подальшої історії нашої планети в Біблії оповідає про радикальні зміни, які мали місце в природі, що колись була створена Богом. Після того, як Адам і Єва не послухалися Творця і повірили змію, на землю впало прокляття: «проклята через тебе земля» (Буття 3:17). Це прокляття проявилося, зокрема, в модифікації рослинного світу: «Тернину й осот вона буде родити тобі» (Буття 3:18). З’явилася рослинність, непридатна для вживання, наприклад, «терен відкинений», який «рукою... не беруть» (2 Самуїлова 23:6).
Більше того, Біблія стверджує, що земля потрапила під владу диявола: «він вивів Його на гору високу, і за хвилину часу показав Йому всі царства на світі. І диявол сказав Йому: Я дам Тобі всю оцю владу та їхню славу, бо мені це передане, і я даю, кому хочу, її» (Євангеліє від Луки 4:5,6). Ісус цю заяву диявола не заперечував; навпаки, називав його «князем світу цього» (Євангеліє від Іоанна 12:31; 14:30; 16:11). На жаль, навіть і після Голгофи статус диявола на землі зберігається; він названий «богом цього віку» (2 До Коринтян 4:4); «князем, що панує у повітрі» (До Ефесян 2:2), і т. д.
Мабуть, найбезрадісніша заява в Біблії на цю тему виглядає так: «весь світ лежить у злі» (1 Ів. 5:19). У сучасних перекладах думка передана більш рельєфно: «весь світ лежить у владі Злого» (Стерна); «весь світ – у владі лиходія» (російське Біблійне товариство); «весь світ — у владі диявола» (Кулаков). В оригіналі використовується слово πονηρός (понерос) в чоловічому роді, більш того, з артиклем. Така конструкція скрізь в оригіналі позначає саме диявола, сатану, наприклад: «Ваше ж слово хай буде: так-так, ні-ні. А що більше над це, то те від лукавого» (Євангеліє від Матвія 5:37); «і не введи нас в спокусу, але визволи нас від лукавого» (Євангеліє від Матвія 6: 37), і т. д.

Жорстокою правдою Біблії є те, що внаслідок гріхопадіння Боже творіння потрапило під владу диявола. Ця влада проявилася, зокрема, в появі рослин, яких раніше не було.

Дієслово «зрощувати», צמח (цамах), що раніше описувало процес появи рослинності на виконання Божої волі (Буття 2:9), тепер використовується для опису появи раніше неіснуючих рослин: «Тернину й осот вона буде родити тобі» (Буття 3:18). Відсутність або наявність колючок і шипів, як відомо, обумовлено генетичною інформацією. У сучасному світі, наприклад, існує чимало сортів троянд без шипів — вони виведені штучним шляхом. Це означає, що диявол, отримавши владу над землею, почав маніпуляції з ДНК рослинного світу.

В результаті на землі з’явилися і шкідливі, і смертоносні рослини. Свідчить про це і Біблія. «І вернувся Єлисей до Ґілґалу. А в Краю був голод, і пророчі сини сиділи перед ним. І сказав він до свого хлопця: Пристав великого горшка, і звари їжу для пророчих синів. І вийшов один на поле, щоб назбирати ярини, і знайшов там витку рослину, і назбирав із неї повну свою одежу диких огірків. І він прийшов, і накришив до горшка їжі, бо вони не знали того. І поналивали вони людям їжі. І сталося, як вони їли ту їжу, то закричали й сказали: Смерть у горшку, чоловіче Божий! І не могли вони їсти...» (2 Царів 4:38-40). З’явилися отруйні рослини «щоб не був серед вас корінь, що вирощує їдь та полин» (Второзаконня 29:18). З огляду на вищесказаного нерозбірливе вживання всього, що росте, може виявитися шкідливим і смертоносним. На нашій землі, на жаль, вже далеко не все «добре вельми».

2. «Запашна очеретина»

Є в Біблії ще один уривок, який, на думку прихильників марихуани, не тільки прямо називає її по імені, але і закликає її використовувати! Ось він: «Господь промовляв до Мойсея, говорячи: А ти візьми собі найкращих пахощів: самотечної мірри п’ять сотень шеклів, і запашного цинамону половину його: двісті й п’ятдесят, і запашної очеретини двісті й п'ятдесят, і касії п'ять сотень шеклів на міру шеклем святині, та гін оливкової оливи. І зробиш її миром святого помазання, масть складену, робота робітника масти. Це буде миро святого помазання» (Вихід 30:22-25).

Чи вдалося вам впізнати марихуану в цьому уривку? Вона, як вважають деякі, ховається в словосполученні «запашна очеретина». Справа в тому, що ця фраза є перекладом єврейських слів קְנֵה־בֹ֖שֶׂם (кене босем), у словниковій формі בֹּשֶׂם קָנֶה (кане босем), що є співзвучним ботанічному позначенню марихуани — канабіс. Згідно цитованому уривку, потрібно взяти двісті п’ятдесят шеклів «кэнэ босэм». Шекль – це 12 грам; відповідно, потрібно було взяти 3 кілограми канабісу (12 * 250 = 3000 грам)! Оце так!
Проблема, однак, полягає в тому, що, навіть якщо «кене босем» і є канабісом, Біблія далі в досліджуваному уривку суворо забороняє користуватися виготовленим складом: «А до синів Ізраїлевих будеш говорити, кажучи: Це буде Мені миро святого помазання на ваші покоління. На людське тіло не буде воно лите, і за постановою про нього не буде робитися, як воно, святиня воно, воно буде святиня для вас! Кожен, хто сам робитиме масть, як воно, і хто дасть із нього на чужого, той буде витятий із народу свого» (Вихід 30:31-33). «Витятий з народу свого» — це дуже суворе застереження! Заборона поширюється на всіх, крім Аарона і його нащадків, а також предметів святилища (Вихід 39:26-30).

І, звичайно ж, «миро святого помазання» — це не «трава для куріння», і не «екстракт для приготування їжі», або напоїв. Свідчень ж про те, що «кене босем» насправді є канабісом, немає абсолютно ніяких!

В Септуагінті, грецькому перекладі Тори (3 століття до н. е.) для позначення досліджуваного терміну використовується слово κιννάμωμον (киннамомон), яке означає корицю, а ніяк не марихуану. При цьому в давньогрецькій мові є слово κάνναβις (канабіс), що означає саме марихуану, але воно не зустрічається в Біблії жодного разу!

Також важливо відзначити, що в інших уривках Біблії, де Синодальний переклад згадує «запашний очерет», в оригіналі для опису цієї рослини використовуються інші формулювання. Так, Ісая (43:24) використовує лише одне слово, קָנֶ֔ה (кане), як і Єзекіїль (27:19); Єремія (6:20) використовує словосполучення קָנֶ֥ה הַטּ֖וֹב (кане хатов), що навіть віддалено за звучанням не нагадує канабіс. Фактично, словосполучення «кене босем» використовується в оригіналі єврейської Біблії (в т. зв. Старому Завіті) всього один раз; ні разом, ні окремо ці слова не означають марихуану. Слово קָנֶ֔ה (кане) означає тростина, тростина вимірювання, стебло, гілка; слово בֹּשֶׂם (босэм) означає аромат, пахощі. У світлі всього сказаного немає ніяких підстав вважати, що Тора згадує марихуану.
Цим вичерпуються «біблійні» аргументи прихильників марихуани, взяті з Тори. Є ще кілька уривків, що знаходяться в інших розділах Біблії, і до них ми звернемося у наступній статті на цю тему. У планах також розгляд того, що Біблія говорить про використання наркотичних речовин в принципі, розмова про феномен залежності і несвободи, вивчення духовної складової наркотичного сп’яніння, а також огляд науково-медичних даних про вплив марихуани на організм людини. Будьте здорові, вільні, і благословенні!
Центр духовного просвітництва
www.russiancenters.com
Віталій Олійник
Джерело: boruh.info

Photo by Rick Proctor / Unsplash
далі
Студенти Київського університету Шевченка відвідали студію телеканалу «Надія»