Як молитися, щоб вирішити проблему: сім принципів молитви у важкій ситуації?

Нелегко знайти людину, яка б не відчувала труднощів. Ще важче знайти того, хто легко б справлявся з повсякденними викликами. Для вирішення непростих ситуацій люди віддають чималі гроші за квитки на майстер-класи з саморозвитку і лідерства. Але мало хто з тих, що пішли на цей крок, опановують умінням впоратися з, здавалося б, нерозв'язними життєвими завданнями. Статистика показує, що тільки 20% досягають успіху. Але в Біблії описаний принцип, застосовуючи який, кожен впорається з ситуацією, яка на перший погляд здається нездоланною.

Для цього пропонуємо звернутися до книги Неємії. Єврейська держава в період з 597 по 539 рік до н. переживала непрості часи. Вавилонський цар Навуходоносор II в цей час влаштовує ряд політичних акцій проти Ізраїлю, після яких підкорює це царство і веде частину громадян в полон. Через деякий час в Вавилонської імперії утворюється єврейська діаспора, Єрусалим (столиця Ізраїлю) зруйнований, а Храм Соломона (центр релігійного культу євреїв) погорілище.
Через два століття (в 334 році до Р. Хр.) на історичній арені з'являється єврей на ім'я Неємія, виночерпий у царя Артаксеркса I. Одного разу він дізнається, що відновлення Єрусалима, яке запустили ряд правителів (Дарій, Кир), призупинено, і вороги Ізраїлю насміхаються над народом.
Віддати проблему Богу
Це стало причиною того, що Неємія описує в першому розділі книги, як засмутився цією новиною. Це призвело до того, що Неємія в молитві звернувся до Бога. Це підводить до першого принципу - важку ситуацію важливо віддати в руки Господа.
Взяти на себе відповідальність
Під час молитви Неємія погоджується з тим, що єврейський народ сам винен у проблемах, а також до цієї вини зараховує себе і свою сім'ю (Неєм. 1:6). З цього можна витягти для себе другий принцип, що незалежно від ситуації, відповідальність за неї кожному важливо взяти на себе. Це ознака сильної особистості.
Нагадати Богу про обіцянку допомогти
Третім принципом є те, що Неємія нагадує Богу Його ж слова і обіцянку допомогти, вказуючи на те, що Господу важливо бути вірним власним слову (Неєм. 1:8-10). Таким чином, Неємія підкреслює особисту довіру Божественному авторитету і розраховує на Божу співпрацю з собою.
Коротко звернутися до Бога в вирішальний момент
Далі Неємія постає перед царем і останній відзначає дивну поведінку слуги (Неєм. 2:2). Це стає вирішальним фактором, коли питання Неємії про переживання за долю єврейського народу ось-ось вирішиться. В діях виночерпий показує четвертий принцип, виражений в тому, що Неємія подумки звертається до Бога в момент вирішення проблеми (Неєм. 2:4). Нікому не відомі слова цієї молитви. Але з контексту зрозуміло, що ця молитва коротка, а значить конкретна і по суті. Таким чином, Неємія немов дозволив Богу діяти в цей вирішальний для нього момент. Тихон Задонський так описав особливість такої молитви: «Молитва не в тому полягає, щоб стояти і кланятися тілом перед Богом і написані молитви читати, - можна і без цього в будь-який час і в будь-якому місці розумом і духом молитися. Можеш на ходу, під час їжі, лежачи, в дорозі, за трапезою сидячи, справу роблячи, при людях і на самоті до Бога розум і серце звертати і так милості і допомоги у Нього просити. Бог є всюди і в будь-якому місці є, і завжди двері до Нього відкриті і підхід до Нього простий, не так як до людини; і всюди і завжди по Своєму людинолюбству Він готовий нас слухати і нам допомагати».
Необхідність планування
Далі слуга тактовно розкриває перед царем причину переживань і дає конкретні кроки, як цю проблему вирішити (Неєм. 2:5-8). В цьому бачимо п'ятий принцип. Крім молитви так само важливо опановувати стратегічним плануванням і шукати вихід з ситуації. Це допоможе не тільки знати про що маємо молитись і просити Бога, але так само розуміти, як діяти в критичній ситуації. Джордж Вашингтон якось відзначив: «Коли немає плану роботи, коли справи течуть день у день, тоді бізнес стає простим хаосом».
Віддати належне Богу
Після того, як Неємія отримує позитивне рішення в, здавалося б, нерозв'язній ситуації, він міг би списати результат на власну мудрість або вдалий збіг обставин. Але ні, Неємія відкриває шостий принцип, коли віддає належне Богові і підкреслює, що це виключно Божа заслуга: «І дав мені цар, бо рука Бога, була надо мною» (Неєм. 2:8).
Шукати рішення, в якому зацікавлений Бог.
Але тут важливо відзначити, що Неємія не намагався вирішити важку ситуацію з вигодою для себе. Пророк переживав за долю народу і це також було інтересом Бога. Апостол Яків підкреслив, що «просите, та не одержуєте, тому що просите не на добре, а щоб ужити на розкоші свої» (Як. 4:3). Тому сьомий принцип полягає в тому, що потрібно нездійсненну ситуацію вирішувати не в світлі вигоди для себе, але шукати таке рішення, яке принесе користь іншим людям, і в якому буде зацікавлений Господь.
Отже, приклад Неємії показує, що молитва - це не набір завченого тексту. Це відверта розмова з Богом з виявленням конкретної проблеми. Далі йде прохання, звернена до Бога, щоб Господь дозволив критичну ситуацію. Також приклад Неємії показує користь нагадування Богу Його ж обіцянок допомогти. Але молитва - це не магія. За молитвою потрібно продовження у вигляді нашого планування. І вже тоді, коли ситуація повинна безпосередньо вирішитися, важливо коротко дозволити Богу діяти. А потім, дотримуючись плану і, заручившись підтримкою Господа, реалізувати задумане. Важливо пам'ятати, що ситуацію не можна вирішувати в контексті користолюбства, але шукати перш такого рішення, в якому буде зацікавлений Бог. У такому випадку кожен в праві розраховувати на успіх. І приклад Неємії показує ефективність цього алгоритму дій.

далі
Хелловін - дитяча забава?