Ісус в Єрусалимі: три місця, які Він там бачив

Археологія є цінним інструментом, який дозволяє нам подорожувати в часі та йти слідами людей, описаних на сторінках Святого Письма. Перегляд місць та речей, які бачили ці люди, дозволяє нам контекстуалізувати та зрозуміти біблійний текст. У цій статті ми зосередимося на перебуванні Ісуса в Єрусалимі.

Оповідачі про Ісуса в Новому Завіті — Матвій, Марк, Лука та Іван — повідомляють, що Він регулярно відвідував Єрусалим. Будучи євреєм першого століття нашої ери, Ісус здійснював необхідні паломництва, щоби відсвяткувати єврейські свята (свято Опрісноків — Матвія 26:17, свято Кучок — Івана 7:2,10; свято Освячення — Івана 10:22 тощо).
Просвітницький проект Біблійна археологія пропонує розглянути три місця, які Ісус, ймовірно, бачив під час Свого перебування в Єрусалимі. Оригінальну статтю Брайана Віндла люб’язно надано Bible Archaeology Report.

Сілоамський басейн

В одному з Євангелій читаємо про те, як Ісус зцілив сліпого: «Промовивши це, Він сплюнув на землю, і з слини грязиво зробив, і очі сліпому помазав грязивом, і до нього промовив: Піди, умийся в ставку Сілоам визначає це Посланий. Тож пішов той і вмився, і вернувся видющим...» (Івана 9:6-7).
Сілоамський басейн, очевидно, був неподалік від місця цієї події, і, очевидно, був знайомий Ісусу. Насправді більшість євреїв, які приїздили до Єрусалима, були знайомі з цим басейном, оскільки під час свята Кучок священик набирав з нього воду в золотий посуд і ніс її в процесії назад до Храму. [1]
Протягом багатьох років люди називали невеликий ставок, де вода виходить із тунелю Єзекії, Сілоамським басейном. Саме тут імператриця Євдокия побудувала візантійську церкву на згадку про чудо зцілення сліпого. [2]
У 2004 році робітники, які ремонтували дренажну трубу, розташовану неподалік від візантійського басейну, відкопали кілька великих кам’яних сходів. Було викликано археологів Елі Шукрона і Ронні Райха, які розкопали великий басейн, що використовувався в першому столітті нашої ери, і який, на думку більшості вчених, є Сілоамським басейном часів Ісуса. [3]
Цей басейн було датовано за монетами та керамікою, знайденими під час розкопок. Чотири монети Олександра Янная (приблизно 103-76 рр. до н. е.) були знайдені в штукатурці початкових сходів, що датує його будівництво пізнім хасмонейським — раннім елліністичним періодом. Біля одного з кутів басейну, на площі чи терасі, археологи знайшли кераміку періоду Другого Храму та монети часів Першого єврейського повстання (66-70 рр. н. е.). [4]
Таким чином, цей великий басейн, ймовірно, використовувався в кінці хасмонейського — на початку елліністичного періоду до знищення Єрусалиму в другій половині першого століття н. е. Майже напевно, що це саме той Сілоамський басейн, з яким був знайомий Ісус і в якому був зцілений сліпий.

Храм

У ранніх свідченнях очевидців сказано, що Ісус часто відвідував Храм, перебуваючи в Єрусалимі (Матвія 21:12, 24:1; Марка 11:27, 12:35; Івана 5:14, 7:14, 8:2, 8:20, 10:23).
Головними воротами, якими користувалися більшість паломників, які приходили до Храму, були подвійні та потрійні ворота (Ворота Хульди), розташовані на південному боці Храмової гори. [5] Ранні рабинські джерела свідчать, що двоє воріт Хульди на півдні використовувалися для входу та виходу з Храму (Мішна Міддот 1:3; 2:2). [6] Той факт, що багато ритуальних басейнів, які називаються мікваот (мікве в однині), були виявлені в цій місцевості, свідчить про важливість цих воріт. [7]
Подвійні та потрійні ворота, а також південні сходи, що ведуть до них, можна побачити й сьогодні. Південна частина Храмової гори була розкопана під час розкопок під керівництвом Біньяміна Мазара в 1968-78 роках і під керівництвом Ронні Райха в 1990-х роках. Низка відкриттів, у тому числі південні сходи, дорога першого століття н. е., численні ритуальні басейни та знаменитий напис “Місце для сурмлення”, — все це доповнює наше розуміння функції Храму часів Ісуса. [8]
Перед подвійними воротами Мазар знайшов масивні сходи завширшки 65,5 м із 30 сходами, побудованими з обробленої бруківки, що згодом були відреставровані. [9] Безсумнівно, Ісус багато разів використовував ці сходи, щоб увійти та вийти з території Храму.
Всередині сам храмовий комплекс був розділений на кілька дворів. Двір язичників був найближчою територією, куди язичники та ритуально нечисті люди могли дістатися. Між цим подвір’ям і внутрішніми подвір’ями храмової зони була стіна, на якій містилися попереджувальні знаки грецькою та латинською мовами, які забороняли іноземцям виходити за цю межу.
Йосиф Флавій описує ці попереджувальні знаки у двох уривках:
“Між першим і другим освяченим місцем була кам'яна, дуже витончено оброблена огорожа заввишки три лікті. На ній через однакові проміжки стояли стовпи, якими грецькою та римською мовами був написаний закон очищення, який говорив, що чужинець не повинен вступати у святилище, бо це друге священне місце називалося саме святилищем” (Юдейська війна 5.5.2). [9]
“Такою була зовнішня огорожа храму. Усередині, на невеликій від неї відстані, була інша, з кількома сходами. Вона утворилася з кам'яної стіни, на якій знаходився напис, який під страхом смертної кари забороняв чужинцям доступ сюди” (Юдейські старожитності 15.11.5). [10]
У 1871 році один із цих попереджувальних знаків було виявлено в Єрусалимі. Вапнякова плита мала семирядковий напис, який наголошував: «Жоден чужинець не повинен входити всередину балюстради навколо Храму та огорожі. Той, хто буде спійманий, сам відповідатиме за свою подальшу смерть». [11]
У 1935 році другий фрагмент храмового попереджувального напису було виявлено за межами Старого міста Єрусалима біля Левових воріт. Ісус і Його учні бачили ці попереджувальні написи багато разів, коли входили до Храму.

Палац Ірода

У Єрусалимі першого століття нашої ери домінували дві будівлі: Храм і палац Ірода. Ісус, без сумніву, бачив три великі вежі палацу Ірода Великого, які той назвав на честь своїх друзів і родичів: Гіппік, Фазаель і Міріамна. Основа однієї з цих стародавніх веж все ще стоїть біля Яффських воріт, і в народі, хоча й помилково, відома як «Вежа Давида». Багато хто ідентифікує цю вежу як Фазаель, хоча Гіллель Ґева стверджував, що це залишки Гіппіка. [12]
Хоча Ісус, ймовірно, був знайомий із палацом Ірода ззовні, чи є якісь докази того, що Він коли-небудь був всередині цієї знаменитої будівлі? Ми віримо, що є.
Коли Понтій Пілат допитував Ісуса, Його привели до палацу римського намісника, який був одним і тим же, що й преторій: “А Ісуса ведуть від Кайяфи в преторій. Був же ранок. Та вони не ввійшли до преторія, щоб не опоганитись, а щоб їсти пасху. Тоді вийшов Пилат назовні до них і сказав: Яку скаргу приносите ви на Цього Чоловіка?” (Івана 18:28); “Вояки ж повели Його до середини двору, цебто в преторій, і цілий відділ скликають” (Марка 15:16).
Коли римляни скинули сина Ірода Архелая в 6 році нашої ери, вони конфіскували його майно. Тоді чудовий палац Ірода ставав резиденцією для римського правителя кожного разу, коли той відвідував Єрусалим. Філон Олександрійський, сучасник Ісуса, описав палац Ірода як «резиденцію префектів», і Йосиф Флавій також ідентифікував резиденцію римських намісників із палацом Ірода. [13]
Археолог Шимон Ґібсон стверджує: «Сьогодні вчені сходяться на думці, що палац Ірода на західній стороні міста був тим самим, що й Преторій, і що в безпосередній близькості від нього Ісуса судили й засудили на смерть». [14]
Частину палацу Ірода сьогодні можна побачити біля музею «Вежа Давида», під Кішле — в’язницею османської доби. Масивні стіни будівництва Ірода видно на найнижчому рівні, а на них розташовані різні інші шари будівництва протягом століть.
Перегляд місць в Єрусалимі, які міг бачити Ісус, — це корисний спосіб проникнути в біблійний текст і розвинути краще розуміння географічного, історичного та культурного контексту світу, в якому жив Ісус. Багато місць в Єрусалимі часів Ісуса були розкопані, і знахідки підтверджують точні описи цих місць, знайдені в Євангеліях.

Примітки

1. “The Pool of Siloam,” in NIV Archaeological Study Bible (ed. Walter C. Kaiser Jr and Duane Garrett; Grand Rapids: Zondervan, 2005), 1739.
2. Hershel Shanks, “The Siloam Pool: Where Jesus Cured The Blind Man,” Biblical Archaeology Review, 31:5 (September/October 2005): 18, 21 .
3. Todd Bolen, “The Pool of Siloam Revealed,” BiblePlaces.com. https://www.bibleplaces.com/poolofsiloam/
4. Hershel Shanks, “The Siloam Pool: Where Jesus Cured The Blind Man,” Biblical Archaeology Review, 31:5 (September/October 2005): 21.
5. Leen Ritmeyer, “The Beautiful Gate of the Temple in Jerusalem,” Ritmeyer Archaeological Design, Dec. 14, 2010. https://www.ritmeyer.com/2010/12/14/the-beautiful-gate-of-thetemple/comment-page-1/
6. Ferrell Jenkins, “The Double and Triple Gates of the Temple Mount,” Ferrell’s Travel Blog, May 30, 2017. https://ferrelljenkins.blog/2017/05/30/the-double-and-triple-gates-of-the-templemount/
7. Todd Bolen, “Southern Temple Mount,” Bible Places. https://www.bibleplaces.com/southerntm/
8. John McRay, Archaeology and the New Testament. (Grand Rapids: Baker Academic, 1991), 106.
9. Josephus, War of the Jews, 5.5.2. Online: http://penelope.uchicago.edu/josephus/war-5.html
10. Josephus, Antiquities of the Jews 15.11.5. Online: http://penelope.uchicago.edu/josephus/ant15.html
11. Carl Rasmussen, “Warning to Gentiles from the Days of Jesus — Inscriptions,” Holy Land Photos, https://holylandphotos.wordpress.com/2018/12/17/warning-to-gentiles-from-the-days-ofjesus-inscriptions/
12. Hillel Giva, “The ‘Tower of David’—Phasael or Hippicus?” Israel Exploration Journal 31, no. 1/2 (1981): 57-65. http://www.jstor.org/stable/27925783
13. John McRay, Archaeology and the New Testament. (Grand Rapids: Baker Academic, 1991), 118-119. 14. Shimon Gibson, The Final Days of Jesus: The Archaeological Evidence, (San Francisco: HarperOne, 2009), 91.

Олександра Обревко

Джерело: Біблійна археологія

За статтею Windle, Bryan. “Three Things Jesus Likely Saw in Jerusalem.” Bible and Spade 33, no. 4 (2020) (https://www.academia.edu/70427113/Three_Things_Jesus_Likely_Saw_in_Jerusalem)

Фото обкладинки: City of David Ancient Jerusalem

Фото Steve Rudd, Andrey Zeigarnik

При цитуванні та використанні матеріалів проекту Біблійна археологія активне гіперпосилання на його сторінку обов'язкове.

Підписуйтеся на нашу сторінку https://www.facebook.com/bibliinaarkheolohiia та Телеграм-канал https://t.me/bibliinaarkheolohiia і першими дізнавайтеся про нові відкриття у царині біблійної археології.

#біблійна_археологія
#bibliinaarkheolohiia

Фото

1. Реконструкція Єрусалима першого століття н. е. 1. Нижній Сілоамський басейн і резервуар води. 2. Східчаста вулиця, що вела до Храмового комплексу 3. Ворота Хульди (потрійні та подвійні ворота) 4. Арка Робінсона 5. Храм 6. Палац Ірода. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
2. Розкопки 2004-2007 рр. виявили сходи, що ведуть до великого басейну, вирубаного в скелі. Фото: Steve Rudd. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
3. Малий (верхній) басейн, про який, як раніше вважалося, згадується в Новому Завіті. Римський імператор Адріан провів далекосяжні військові та політичні кампанії під час свого правління 117-138 років нашої ери. Після Другого єврейського повстання 132 року нашої ери він перейменував Єрусалим із бажанням перетворити його на римську колонію. Разом із вбивством або поневоленням громадян, а потім спаленням і руйнуванням міста та форпостів, Рим навмисно встановлював язичницькі храми над важливими єврейськими місцями. Якщо такий пам'ятник був побудований у верхньому басейні, не дивно, що в IV столітті цариця Єлена впізнала його. У своєму палкому прагненні знайти та вшанувати християнські місця вона, можливо, пройшла прямо повз нижній басейн. Над ним виросла пишна рослинність, і весь комплекс залишався засипаним і заваленим сміттям до 2004 року. Фото: Суспільне надбання. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
4. Східчаста вулиця першого століття н. е. під сучасним містом. Спочатку це була широка, масивна кам’яна доріжка, що складала 600 метрів від басейну до Храму. Під бруківкою було виявлено дренажний канал, який, можливо, використовувався як сховок для єврейських повстанців проти римлян у 70 році нашої ери. Було знайдено низку акведуків, що ведуть до джерела Гіхон і Сілоамського басейну та від них. Фото: Steve Rudd. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
5. Поруч із басейном була вимощена площа, яка, можливо, була колонним портиком або закритою набережною для відвідувачів басейну. Фото: Steve Rudd. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
6. Типова реконструкція арки Робінсона на західному боці Храму. Фото: Суспільне надбання. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
7. Залишки потрійних південних воріт і сходів, розкопаних у 1968-78 рр. і додатково розкопаних у 1990-х роках. Фото: Суспільне надбання. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
7.2. Попереджувальний знак з Єрусалимського Храму. Колекція Археологічного музею Стамбула. Фото Wikimedia Commons. Джерело: https://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Warning_inscription#/media/File:Jerusalem_Temple_Warning_Inscription.jpg
8. Розкопки під в’язницею османської епохи, відомою як Кішле, побудованою в 1834 році та використовуваною до 1960-х років. Фундамент того, що вважається палацом Ірода, було виявлено в 1999 році під покинутою будівлею на території музею «Вежа Давида». Інші розкопки, починаючи з 1960-х років, виявили частини того, що, як вважають, є фундаментом. За словами Йосифа Флавія, палац Ірода був величезним, із золотом і сріблом і проточною водою. Руїни палацу відкривають складну систему каналізації. Музей «Вежа Давида». Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
9. Вважається, що напис “Місце для сурмлення” був вказівним знаком для священиків у період Другого Храму. Це був великий базальтовий наріжний камінь для парапету, виявлений у 1968 році. Після розкопок шарів руйнування періодів Омейядського халіфату, візантійського та римського, цей камінь було знайдено на бруківці вулиці епохи Ірода за 1,5 метри від південно-західного кута Храму. Єврейський напис перекладається як «до місця сурмлення» з неповним словом, яке може означати «щоби проголошувати». Єврейський історик Йосиф Флавій писав у «Юдейській війні» про це місце в Храмі: «де один зі священиків стояв, звичайно, і давав сигнал заздалегідь, сурмою на початку кожного сьомого дня, у вечірніх сутінках, а також увечері, коли той день закінчувався, сповіщаючи людей, коли вони мали залишити роботу, а коли знову вийти на роботу» (Юдейська війна, 577). Фото Andrey Zeigarnik/Wikimedia Commons. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf
10. Вежа Давида. Фото: Суспільне надбання. Джерело: https://biblearchaeologyreport.com/wp-content/uploads/2021/04/three-things-jesus-likely-saw-article-extract_bas-fall-2020-1.pdf

далее
Адвентистська церква обрала трьох керівників відділів Генеральної конференції