Навчання у бомбосховищі: освітній процес під час війни

УГІ вже звик до дистанційного навчання. Але чи відрізнялося воно минулого семестру від попередніх разів?

Дещо звичне було у тому, що і викладачі, і студенти адаптовані до дистанційного навчання, тому що така практика вже була декілька років перед тим. Але відрізнялось, звичайно, тим, що не всі студенти були в таких умовах, коли вони могли навчатися повноцінно. Тому ми перейшли на змішану форму і надали можливість асинхронного навчання.
Суть його полягає в тому, що коли студент під бомбардуванням, в бомбосховищі або має інші проблеми, через які не може бути на парах, пари записуються, він їх прослуховує, далі виконує завдання, і фактично рухається в ритмі зі всіма іншими студентами. Пари може не відвідувати, а прослуховувати потім, коли буде можливість.
Думаю, що ця практика позитивна, тому ми надалі будемо удосконалювати якість такого асинхронного навчання, а саме якість запису пар, відповідно, і підлаштування завдань під такий режим.

Ви і ректорка, і викладачка. З позицій керівника і вчителя розкажіть, в чому були складнощі минулого семестру?

Складнощі у тому, що мінімізується контакт зі студентами. Подібне було і за дистанційного навчання, але коли ще окрім того тобі студенти кажуть, що у них немає умов включити камеру, говорити тощо, то відповідно контакт зменшується ще сильніше. Тепер на як викладачам потрібно передивитися свої курси і матеріали, оскільки звикли спілкуватися з авдиторією.
Це, мабуть, стосується більшості викладачів, адже всі ми любимо спілкуватися з авдиторією, тим більше в УГІ ми до цього звикли. У нас немає величезних потоків студентів на сотні осіб, все ж таки у нас комфортні аудиторії для десяти, максимум тридцяти студентів в групі. Тому спілкування практикувалось дуже активне, але на цей момент треба переробляти свій курс майже заново для більшості викладачів, тому це виклик, який ми маємо прийняти.

Як буде відбуватися навчання у 2022-2023 навчальному році?

Перший семестр ми починаємо онлайн, це рішення було прийняте в контексті декількох причин. Звичайно, першою є безпека всіх наших студентів і викладачів, ніхто не може гарантувати, що в наш регіон, у Бучу, на Київщину, не повернуться активні військові дії.
А по-друге – є деякі складнощі з облаштуванням бомбосховища. Хоча ми вже ведемо активні роботи в цьому напрямку і облаштовуємо деякі наші приміщення, які підходять під бомбосховища.
Тому ми готові до варіанту, коли в майбутньому, сподіваємося, будемо приймати студентів і викладачів в своєму кампусі. Наявність бомбосховища буде вимогою для закладів освіти на довгі роки, тому ми працюємо над цими задачами. Отже, перший семестр онлайн, тому що наразі це найбезпечніший варіант.
Інша причина – багато викладачів і студентів знаходяться і за кордоном, і в західних регіонах України. На цей момент вони не хочуть чи бояться приїжджати на територію УГІ. Тому наше завдання цього року – задовільнити освітні потреби кожного студента. Ми пішли назустріч і дали можливість залишатися студентам там, де вони є зараз. Більшість хоче продовжувати навчатись в УГІ, тому ми будемо забезпечувати таким способом освітній процес.
Також ми всі очікуємо, що зима буде нелегкою для нашої країни, і в контексті економії енергоресурсів ми плануємо, що зима пройде в режимі онлайн навчання.
Сподіваємося, що війна скоро закінчиться в нашій країні, ми всі про це молимося, і весною ми всі зможемо повернутися в кампус та радіти спілкуванню один із одним. Такі наші плани, такі наші прогнози.

Чи плануються якісь суттєві зміни?

Ми плануємо дати можливість студентам, які не можуть повноцінно стаціонарно навчатись, продовжити асинхронне навчання. Деканатом будуть розроблені критерії, кожна заява студента буде розглядатися індивідуально.
У зв’язку з додатковими витратами, які ми несемо через обслуговування «студентів-асинхронників», ми призначаємо оплату за навчання таких студентів у обсязі 50% від повної оплати навчання.
Думаю, вам відомо, що навчання в цьому році на денній формі безкоштовне, але «асинхронники» будуть додатково оплачувати. Це пов’язано із тим, спонсори які нас фінансують у цьому році, ставлять умовою повноцінне стаціонарне навчання. Саме для цього вони кошти і виділяють. Тому, якщо людина десь працює, якісь у неї інші заняття, курси тощо, то вона має частину сплачувати.
Ми працюємо над тим, щоб підвищити якість освітніх послуг, які надаються онлайн. Якщо два роки тому у нас лише чверть викладачів працювали легко із системою Moodle, то тепер більшість, майже 100% викладачів займаються цим. Наш ІТ-відділ і деканат активно працювали над тим, щоб технічно підтримати наших викладачів. Цим займаються і кафедри, тому ми сподіваємось, що в цьому питанні якість також підвищиться.
Ще одна відмінність полягає в тому, що ми розробили порядок поведінки викладача і студента під час оголошення повітряної тривоги. Є відповідні алгоритми, які ми опублікуємо для ознайомлення. Це буде відрізняти навчання від того, що було під час пандемії COVID-19. Звикаємо до нових умов, звичайно, не хочеться, щоб вони довго тривали, щоб до них довелось звикати, але адаптуватися до цього потрібно. Слідкуйте за нашими публікаціями і очікуйте новин!

Наостанок

Бажаю всім плідного навчального року, якщо хтось думає, що війна – це не той час, коли треба навчатися, то хочу наголосити, що навчатися потрібно завжди. Це дар, який дав нам Творець, тому використовуйте його і ви побачите, які благословення отримаєте навіть під час таких хвилювань, які переживають наші сім’ї і наша країна. Звичайно, бажаю всім миру, все буде УГІ, все буде УАЦВО, все буде Україна!
Олександр Дар’єнко
За матеріалами https://ugi.edu.ua

далее
Соціальні перевезення людей з інвалідністю у співпраці з Ukraine Humanitarian Fund