У 2022-23 навчальному році адвентистські школи в основному проводили очні заняття, оскільки навчати початкові класи онлайн, — особливо перший, — дуже складно та непродуктивно. Адвентистські школи, зазвичай, маленькі, з невеликою кількістю учнів та вчителів, проте є серед них і великі за кількістю учнів. Попри власну складну ситуацію, деякі школи йдуть на поступки батькам та зменшили плату за навчання в цьому році та на наступний навчальний рік.
У цьому році навчанню часто перешкоджали часті повітряні тривоги, під час яких вчителі зобов’язані були відводити дітей в безпечне місце та вже там продовжувати уроки. Звісно, не всі школи мають сховище чи навіть щось інше на зразок нього.
Отож, цей рік видався доволі складним, як для вчителів, так і для учнів.
В західній частині України ситуація з повітряними тривогами та бойовими діями краща та спокійніша ніж на сході та в центрі країни, але й там школи так само мали набагато менше учнів, ніж планували, та також зробили знижки на навчання.
Деякі школи, навпаки, підняли суму сплати за навчання після початку війни 24 лютого 2022 року. Проте вони також надають знижки за певними критеріями.
Як саме працювали школи у 2022–2023 році можна буде побачити на прикладі таких шкіл, як «Досвітня зоря», що у місті Києві, Приватного ліцею «Академія мудрості», котрий знаходиться у місті Буча, «Джерела знань» із села Ільниця та «Джерела мудрості» із села Парпурівці.
◆•• «Джерело Знань»
Розповідає про ситуацію з навчанням у 2022–2023 навчальному році у школі «Джерело знань» директор, Алла Павлище.
— Наша школа знаходиться у Закарпатській області, село Ільниця, а для навчання ми збираємося у приміщенні церкви. Школа «Джерело знань» є однією з двох адвентистських приватних шкіл на Закарпатті. У самій школі 15 діточок, які навчаються офлайн.
Закарпаття більш-менш безпечна зона. Коли тільки розпочалася війна ми навчалися дистанційно. Але подібний метод стосовно малих дітей дає занадто погані результати... В нас же на цей час лише початкова школа.
З початку цього навчального року ми вже навчалися очно. При церкві є укриття. Кардинальних змін у нас не відбулося, як, наприклад, в школах, які дійсно постраждали від бойових дій. Отож, ми продовжуємо навчатися як і раніше. Єдине що на нас вплинуло, це те, що багато діточок повиїжджали за кордон. І хоч термінової евакуації у нас не було, але самі батьки поступово забирали дітей та їхали до інших країн.
Під час повітряних тривог ми йдемо до укриття, — воно знаходиться у коридорі, — проте для дітей це доволі складно, тому ми намагаємось, перемістившись до укриття, якщо можливо проводити уроки, якщо ні, то розважати їх співом чи іграми.
Навчання платне, але при нинішніх обставинах це чисто символічно, оскільки інакше сама школа не виживе. Я б сказала, що у нас благодійна, невелика оплата. Всі вчителі християни, а двоє з них — адвентисти.
◆•• «Досвітня зоря»
Розповідає Наталія Слобідська, директор навчально-виховного комплексу та, за сумісництвом, вчителька англійської мови.
— Приватний навчально-виховний комплекс «Досвітня зоря» розташований у місті Києві. До війни у початковій школі у нас було 50 учнів, а вже в цьому, 2022–2023 навчальному році навчалося 36 учнів. Значна частина учнів переїли за кордон та відвідують там місцеві школи. Частина виїхали на захід України та також змінили школу.
До війни ми працювали очно. Орендували приміщення, в якому навчалися всі чотири класи нашої школи. Під час війни, з лютого по травень, ми закінчували навчання онлайн, оскільки багато діточок роз’їхалися, та у Києві майже нікого не було. А з нового навчального 2022–2023 року ми перейшли в офлайн, та майже весь час навчалися саме в школі. Єдине, що нам довелося змінити, — це саме місце навчання, оскільки у попередньому приміщенні не було укриття.
Уроки ми проводимо за розкладом, а коли звучить повітряна тривога, то відразу ж спускаємося до укриття. В укритті є можливість продовжити навчання, тому, фактично, уроки у нас не пропадають. Ми витрачаємо 5–7 хвилин на те, щоб спуститися до укриття та розташуватися там. Відповідно, коли повітряна тривога закінчується, ми повертаємось до класів.
На початку війни за допомогою ADRA Ukraine та церкви дітей допомагали евакуювати на автобусах. Спочатку нам допомагали виїхати з Києва, а згодом дехто поїхав далі. Наразі зараз, особливих складнощів у нас немає, тільки повітряні тривоги привносять дезорганізацію.
На дистанційне навчання пішло небагато дітей, ми називаємо цей процес екстернатом. Після навчання діти, зокрема у Німеччині, де навчання є обов’язковим, підключаються на один чи два уроки, — а загалом не більше п'яти уроків на тиждень, — до груп, де вчителі викладають матеріал по скороченій програмі.
Оплата за навчання у нас в цьому році становила повну суму, а це 7067 гривень за місяць. Але багато хто з батьків платили менші суми, якщо, наприклад, хтось з них є членами Церкви адвентистів сьомого дня. Решту суми доплачувала церква.
Також у нас діють знижки для багатодітних сімей, або якщо в школі навчається двоє дітей з однієї сім'ї, то друга дитина навчається зі знижкою 20%. Таким чином, ціни у нас різні, але ціна за навчання у 2022–2023 році залишилася незмінною.
Особливих предметів ми не викладаємо, наша школа йде за державною програмою. Ми вчимо учнів поважати один одного, любити, виявляти милосердя, бути чесними та старанними. Всі вчителі у школі християни, отож і матеріал вони викладають з урахуванням християнської точки зору.
Коли вчителі під час навчання стикаються із суперечливими темами, то вони викладають матеріал, але також розповідають і біблійну точку зору.
◆•• «Джерело мудрості»
Марина Мельник, директор школи.
— Наш заклад знаходиться у селі Парпу́рівці, що у Вінницькій області, це лише за п'ять кілометрів від міста Вінниці. Ми знаходимося у мальовничій місцевості, біля лісу, а ще наше розташування дозволяє нам працювати офлайн. Під час карантину, до війни ми працювали онлайн. Зараз у нас вже є укриття, тому ми отримали дозвіл на навчання офлайн, — це сталося в цьому році. Класи у нас невеличкі — максимум 18 діточок. Крім школи у нас є три групи дитячого садочка та всі одинадцять класів школи, тож діти можуть перебувати у закладі з 3 до 17 років.
До війни ми навчали близько 200-от учнів, зараз кількість учнів також майже не змінилася. Звісно, багато діточок з батьками повиїжджали за кордон, але на їхні місця прийшли нові дітки. Тож в школі 200 учнів, і в садочку ще 50.
Я працюю директором з 2015 року. Доволі часто складнощі в роботі виникають, зокрема, під час повітряних тривог, адже нам доводиться спускатися до укриття. Проте ми розробили спеціальні системи, за допомогою яких кожен клас продовжує проводити свої уроки.
Урок в укритті зазвичай не зовсім повноцінний через шум, адже там збирається багато класів одночасно, проте ми працюємо, — сидимо та проводимо заняття, отож уроки у нас не випадають.
На дистанційному навчанні дітей у нас небагато, тільки ті, хто виїхав за кордон, а саме — 15 учнів. Дітей ми не евакуювали, лише скасували заняття зранку.
Зараз особливих складнощів в роботі з дітьми немає, ми вже звикли та навчатися діяти й під час повітряних тривог, коли не було світла, підключали генератор...
Єдина незручність, це коли в садочку вдень тиха година, дітей поклали спати й звучать сирени, — звісно, це доволі не зручно, адже нам доводиться переносити до укриття всіх дітей.
Щодо оплати, то на цей час найбільша сума це 4050 за місяць. Також у нас діє система знижок для дітей членів Церкви адвентистів сьомого дня в розмірі 20% та для працівників — 10%, на другу дитину для не адвентистів 25%, а для адвентистів — 50%. На третю та четверту дитину 50% для всіх, а п’ята може навчатися безплатно. До війни за місяць найбільше платили 3500 грн.
Серед працівників у нас всі адвентисти, крім однієї вчительки, — вона викладає англійську в садочку, а також бере кілька годин в другому класі.
Серед дітей як в школі, так і в садочку більше не адвентистів.
◆•• Приватний ліцей «Академія мудрості»
Розповідає Олена Ігнатенко, секретар школи.
— Я працюю в школі секретарем з жовтня 2022 року. Моя робота полягає в зарахуванні та відрахуванні дітей, спілкуванні з батьками стосовно документів, також я веду документацію та опрацьовую її, набираю дітей на навчальний рік. Наш ліцей знаходиться в місті Буча на території Українського гуманітарного інституту. На початок вересня 2022 року школа налічувала 214 учнів, а на травень 2023 року — 162 учні.
До війни школа працювала офлайн, проте на цей момент школа знаходиться в онлайн форматі. Також в школі запроваджені деякі форми навчання, такі як сімейне, екстернат та онлайн.
Перший клас з вересня 2022 року знаходиться в офлайн режимі на прохання батьків. Уроки в дітей розпочинаються з 830 ранку та закінчуються о 1300 годині. Це якщо дітки навчаються в офлайн форматі. Якщо навчання проходить онлайн, то заняття розпочинаються з 900 години ранку, та продовжується до 1400.
Якщо говорити за перший клас, який навчається офлайн, то коли вчитель чує повітряну тривогу, він збирає учнів та всі разом вони йдуть до укриття та вже там продовжують навчальний процес.
Якщо повітряна тривога звучить під час онлайн уроків, то вчитель мусить закінчити урок, після чого діти мають піти в укриття там, де вони знаходяться.
Як в кожній школі, є й складнощі. Також у нас навчаються особливі дітки, — інклюзія[1], дислексія[2], дисграфія[3], дискалькулія[4]), — але це можна виправити. Багато що залежить від батьків та їхньої підтримки учня на дистанційному навчанні.
Коли почалася війна, то школа прийняла рішення зробити знижку на навчання в розмірі 50%. Ціни можна подивитися
на сайті школи. Також там можна побачити ціну, яка була до війни.
Усі вчителі в нашій школі адвентисти, а серед дітей навчається більшість неадвентистів.
***
Отже, минулого року адвентистка школи намагалися працювати у звичайному очному режимі, принаймні з учнями початкових класів, оскільки їх краще за все навчати саме так. Вчителі дотримувались всіх правил безпеки під час повітряних тривог, хоч це й завдавало незручностей як вчителям, так і дітям.
Також, розуміючи скрутне становище в цьому році, деякі адвентистські школи зробили знижки на навчання, що планують зробити й в наступному навчальному році. А деякі школи знизили навіть основну суму.
Поліна Сітніченко
[1] Інклюзія — це процес реального включення людей з інвалідністю в активне суспільне життя і однаковою мірою необхідна для всіх членів суспільства.
[2] Дисле́ксія або розлад читання — хвороба, що характеризується проблемами з читанням, попри нормальний інтелект та за відсутності порушень слуху і зору.
[3] Дисгра́фія — нездатність оволодіти письмом та навчитись читати за нормального розвитку інтелекту.
[4] Дискальку́лія (лат. dis — відхилення, calculia — рахунок) — порушення, що виражається в нездатності людини рахувати, розв'язувати математичні задачі; патологічна ускладненість при виконанні обчислювальних операцій.