Розшифровані наскельні написи про діяння царя Єзекії свідчать, що Біблія відображає історичну реальність

Ізраїльські вчені розшифрували п’ять монументальних написів юдейського царя Єзекії 8 ст. до н. е., які збігаються з біблійним наративом

Професор Ґершон Ґаліл, колишній голова кафедри єврейської історії Хайфського університету, сказав, що у написах згадується ім’я Єзекії та підсумовуються його основні дії протягом перших 17 років його правління, включаючи проект з водопостачання Єрусалима — створення Сілоамського тунелю та басейну, ритуальну реформу, завоювання Філістії та накопичення майна.
За словами вченого, це одне з найважливіших археологічних відкриттів в Ізраїлі всіх часів. Про це розповідає просвітницький проект Біблійна археологія з посиланням на The Jerusalem Post.
Більш того, ця діяльність Єзекії, зазначена у монументальних наскельних написах, описана в Біблії, у 18-му та 20-му розділах 2-ї Книги Царів.

“Знахідка на мільйон”

Сам напис було знайдено в басейні в районі джерела Гіхон. Про це Біблійна археологія нещодавно розповідала у статті “Ізраїльські архолологи розшифрували напис, у якому згадується знаменитий біблійний цар” (https://www.facebook.com/bibliinaarkheolohiia/posts/pfbid0rHRsfbSAxFQxH7U7VKqpDsTbKFbqZfGGBmLYXcS92GhQsq8mniy93jocGvBk8ZrZl)
Професор Ґаліл стверджує, що написи також вказують точну дату завершення проекту з водопостачання — 2 тамуза на 17-му році правління Єзекії, тобто 709 р. до н. е.
Вчений зазначає: "Тепер зрозуміло, що слід віддавати перевагу високій хронології [хронологія, яка застосовує більш раннє датування подій — Прим. пер.], що передує правлінню Єзекії в 726 році до н. е. Це найповніші царські написи, які ми маємо, і вони є додатковим доказом того, що царі Ізраїльського та Юдейського царств робили царські написи, у яких вказані їх імена та вчинки".
Оригінальний стародавній Сілоамський напис був виявлений у 1880 році в тунелі Єзекії, знаменуючи завершення проекту, згаданого в Біблії. Пізніше напис було вилучено з тунелю і передано до Стамбула османською владою, яка на той час контролювала Землю Ізраїлю.
Один із нещодавно виявлених написів був висічений у скельній породі праворуч від входу в тунель №4 у круглій кімнаті ханаанського басейну поруч із джерелом Гіхон. Напис складає 48 см в ширину і 38 см в довжину, і розташований на висоті 140 см від підлоги, пояснив Ґершон Ґаліл.
Рамку напису виявив у 1909 році Луї-Гюг Вінсент, але він вважав, що на ній не було напису, а була лише сама рамка та вирівняна поверхня, підготовлена ​​для написання тексту, сказав Ґаліл.
"Це стверджували всі інші дослідники за останні 113 років. Але нещодавно виявилося, що там є надзвичайно вражаючий напис. Незважаючи на те, що літери зіпсовані часом, переважна їх більшість розбірлива", — пояснив він.

Про що говорить стародавній напис?

Це дослівна цитата напису, яка складається з 11 рядків, 64 слів і 243 букв, вирізьблених палеоєврейським письмом:
Єзекія, син Ахаза, цар Юдейський,
зробив басейн і водогін.
Сімнадцятого року, другого [дня], четвертого [місяця],
царя Єзекії, цар приніс
воду в місто по тунелю, цар вів
воду в басейн. Він побив филистимлян
від Екрону до Гази та розмістив там підрозділ ореб
війська Юди. Він розбив образи і розбив на шматки Нехуштана,
і він усунув пагірки та зрубав Ашеру. Єзекія, цар,
накопичив в усіх його скарбницях і в домі YHWH
багато срібла й золота, пахощів і доброї оливи.
Як зазначив професор Ґаліл, цей короткий напис зроблений у літературному, а не в хронологічному порядку, і поділений на п’ять компонентів: титул, проект з водопостачання, війни проти Філістії, реформу та накопичення власності.
Напис містить уривки, які з’являються дослівно або з незначними змінами в Біблії, наприклад: “Єзекія, син Ахазів, цар Юдин” (2 Царів 18:1), “зробив става та водотяга” (2 Царів 20:20), “і впровадив воду до міста” (2 Царів 20:20), “побив филистимлян аж до Аззи” (2 Царів 18:8), “понищив пагірки, і поламав стовпи для богів, і стяв Астарту, і розбив мідяного змія… Нехуштан[а]” (2 Царів 18:4). “показав… усю скарбницю свою, і срібло, і золото, і пахощі, і добру оливу” (2 Царів 20:13).
Археолог Елі Шукрон розпочав свою роботу в Місті Давида понад 15 років тому, і з тих пір став одним із провідних експертів з археології Єрусалима з величезним досвідом, заснованим на численних розкопках у місті. Ґершон Ґаліл сказав: "Шукрон стверджував, що рамки деяких із цих написів були відомі. Як уже згадувалося, всі вважали, що вони порожні, що це була лише попередня підготовка до різьблення написів, що так ніколи і не здійснилося. Але Шукрон вірив, що там, усередині рамок, є тексти. Тому нещодавно він зв’язався зі мною і попросив ще раз розглянути це питання. Ми вдвох проводили екскурсії по Місту Давида, ходили разом у воді всередині Сілоамського тунелю і все перевірили".
Біблеїст Хайфського університету Ґаліл додав, що "це насправді найдавніші рукописи Біблії. Вони передували срібним сувоям з Кетеф Хінном з приблизно на 100 років і сувоям Мертвого моря на сотні років. Вони також підтримують твердження, що оповіді в Книзі Царів ґрунтуються на текстах, які походять із хронік і царських написів, і що Біблія відображає історичну реальність, а не уяву".
Сувої з Кетеф Хінном були виявлені поблизу Старого міста Єрусалима в 1979 році і дотепер вважалися найдавнішими збереженими текстами Біблії, які датуються приблизно 600 роком до нашої ери, періодом Першого Храму. Вони містять текст “благословення священників” з 6-го розділу книги Числа.
Професор Ґаліл, який здобув докторський ступінь у Єврейському університеті в Єрусалимі, раніше написав “The Chronology of the Kings of Israel and Judah” ("Хронологія царів Ізраїлю та Юди"), в якій пропонується нова хронологія для царів стародавнього Ізраїльського та Юдейського царств.
Новий напис, який він розшифрував, не згадує відносини з Ассирією, халдеями, Єгиптом, царствами Трансйорданії, діяльність у Самарії, війну Єзекії з кочівниками чи той факт, що завоювання у Філістії були втрачені в 712 р. до н. е., — і все тому, що в знайденому царському напису згадуються лише успіхи Єзекії. Це підсумкові написи, а не повні описи вчинків царя, зазначив археолог.
"У цих нових написах є відповіді на багато питань, які вчені обговорювали роками. Написи є доказом того, що Єзекія провів всеосяжну реформу (до 709 р. до н. е.) і навіть те, що він завоював Філістію, особливо Екрон, і розмістив там солдатів (у 712 р. до н. е.), як я стверджував раніше, і як зазначено в “Азекському напису”. Крім того, Єзекія справді є царем, який побудував басейн і Сілоамський тунель, а не інші. Тут вперше згадується термін "ореб", який досі був відомий лише в аккадській формі як “урбі”. Тепер зрозуміло, що воно походить, як стверджує Тадмор, від єврейського слова “ореб”".
Вчені Ґаліл та Шукрон разом виявили додаткові написи. Професор Ґаліл каже: "Ми зробили якісні фотографії цих "рамок". Незабаром з’ясувалося, що там справді є захоплюючі та дивовижні тексти. Паралельно ми повторно перевірили високоякісні фотографії оригінального Сілоамського напису, що знаходиться в Археологічному музеї Стамбула. Там, а також у Сілоамському тунелі, ми зробили інші важливі відкриття".
Ґаліл перевірив Сілоамський напис і виявив, що в ньому є додаткові уривки зі Святого Письма, вдвічі довші за ті, що були відомі досі. Там згадуються ім'я Єзекії та його основні вчинки, подібно до короткого напису №3.
"Виявляється, на камені [який зараз] у Стамбулі написано ще два рядки. Крім того, всередині Сілоамського тунелю збереглося ще п'ять рядків, нижче місця, де напис був висічений розбійниками і пізніше перевезений до Стамбула в прозорій рамці; нижній рядок знаходиться на 70 см над підлогою тунелю, тобто дуже близько до води. Тепер стає зрозумілим, що Сілоамський напис (короткий напис №1) включав 13 рядків і 428 літер, а не (як вважалося раніше) лише шість рядків і близько 200 літер".
Ґаліл заявив, що відкриття дуже важливе: “Частини Сілоамського напису сьогодні знаходяться в Місті Давида в Єрусалимі, всередині Сілоамського тунелю; вони просто залишилися там з моменту створення напису — 2731 рік тому”.
Усі написи незабаром будуть опубліковані івритом та англійською разом високоякісними фотографіями з детальними лінгвістичними, історичними та палеографічними обговореннями у майбутній книзі Галіля та Шукрона “The Inscriptions of Hezekiah King of Judah” ("Написи Єзекії, царя Юди").
Олександра Обревко
За матеріалами The Jerusalem Post (https://www.jpost.com/archaeology/article-725074)
Фото Eli Shukron, Shimon Riklin, Tamar Hayardeni
Підписуйтеся на нашу сторінку https://www.facebook.com/bibliinaarkheolohiia та Телеграм-канал https://t.me/archeobible, щоби першими дізнаватися про нові відкриття у царині біблійної археології.
#біблійна_археологія
#bibliinaarkheolohiia
000 Ґершон Ґаліл оглядає тунель та читає стародавні написи царя Єзекії. Скріншот: Shimon Riklin/Facebook. Джерело: https://www.chvnradio.com/articles/transcriptions-found-in-canals-believed-to-be-earliest-biblical-manuscripts
001 Короткий напис 1 царя Єзекії. Фото: Археологічний музей Стамбула. Джерело: https://www.jpost.com/archaeology/article-725074
002 Напис 3 містить ім’я та діяння біблійного царя Юди Єзекії в стародавньому Ізраїлі. Фото Eli Shukron. Джерело: https://www.jpost.com/archaeology/article-725074
003 Напис 1. Фото Eli Shukron. Джерело: https://www.jpost.com/archaeology/article-725074
004 Тунель Єзекії. Фото Tamar Hayardeni, CC BY 3.0, Wikimedia Commons. Джерело:
https://www.christianitytoday.com/ct/2022/december-web-only/top-10-archaeology-discovery-2022-list.html

Further
Центри проживання для вразливих категорій населення на зимовий період від ADRA Україна