Слово "вакцинація" не зустрічається в Біблії, як і багато інших важливих медичних термінів, таких як: вітаміни, переливання крові, високий артеріальний тиск, пересадка нирки, ін'єкція, таблетки, вуглеводи, біопсія, температура тіла, тромби, діабет і т.д. Біблійні письменники не використовують такі фрази, як профілактична медицина, психосоматичний зв'язок, серцево-судинні вправи, не палити, дихати свіжим повітрям, пити 6-8 склянок води щодня, мити руки перед кожним прийомом їжі, чистити зуби, регулярно снідати, не вживати алкоголь або щодня висипатися протягом 7-9 годин. Можна скласти довгий список подібних хороших практик, які не згадуються в Писанні.
Точно так само немає біблійної вказівки: «Робіть щеплення» або «Не робіть щеплень», тому потрібно самостійно вирішувати, робити чи не робити щеплення. Біблійне вчення може допомогти протистояти неправильній і неправдивій інформації з питань здоров'я, навіть якщо воно не є медичним підручником по здоров'ю, тому що Святе Письмо представляє важливі принципи здоров'я, які повинні бути основою таких роздумів. Вони дуже корисні і повинні бути впроваджені в наше повсякденне життя. Загальне правило просте: те, що узгоджується з біблійними принципами здоров'я і не суперечить їм, є допустимим. Можна стверджувати, що це може бути рекомендовано або навіть необхідно, коли потрібно зберегти здоров'я або життя.Дозволеними вважаються дії, які узгоджуються з Божим одкровенням, навіть якщо вони прямо не згадуються в Біблії (наприклад, проведення суботньої школи або трапези по суботах; святкування Вечері Господньої раз в три місяці; будівництво шкіл, університетів, бібліотек, лікарень і санаторіїв; організація церковної структури з конференціями, уніонами, дивізіонами і Генеральною конференцією). Іншими словами, заборонене - це (1) те, що суперечить прямому повелінню Бога, і (2) те, що суперечить загальним принципам життя, висловленим в Слові Божому.Ці два принципи явно узгоджуються з першими двома заповідями, даними Богом в Едемському саду Адамові. «І наказав Господь Бог Адамові, кажучи: Із кожного дерева в Раю ти можеш їсти. Але з дерева знання добра й зла не їж від нього, бо в день їди твоєї від нього ти напевно помреш!» (Бут. 2:16,17). Зверніть увагу, що Бог спочатку заповідав свободу, створивши для людей безпечний простір для життя і зростання (загальне правило), а потім поставив чіткі межі: не можна їсти від одного дерева, «від дерева пізнання добра і зла» (конкретне веління). Не було необхідності перераховувати все, що було дозволено (наприклад, можна їсти з яблуні, апельсина, інжиру, груші, банани, персики, вишні, абрикоса та граната), тому що це було включено в загальне твердження: «Ви можете їсти плоди будь-якого дерева у саду.» Однак конкретна заборона повинна була бути вказано прямо. Те ж саме вірно і має бути застосовано до вакцинації: те, що не заборонено, допустимо, якщо воно знаходиться в гармонії з відкритими Богом принципами здоров'я.Крім того, важливість щеплень з біблійно-богословської точки зору може бути продемонстрована з різних сторін. Молитовно розгляньте наступні принципи:1. Тільки Бог є Цілителем, істинним Лікарем, Який зцілює наші хвороби (Повтор. Зак. 7:15; 28:60; Пс. 103:3; Лк. 4:40; 6:18; 7:21). У книзі Вихід 15:26 Бог обіцяв, що жодна хвороба (або кара), яку Він послав на Єгипет, не спіткає ізраїльтян, якщо вони будуть виконувати Його заповіді. Він також захистить Свій народ під час семи останніх кар, як Він захистив Ізраїль від єгипетських кар, і допоможе впоратися з іншими хворобами або недугами. Він - Джерело і Податель життя для Своїх дітей; Він дає життя з надлишком (Івана 11:25; 14:6). Медицина і різні засоби можуть бути корисні, однак тільки Господь зберігає і відновлює здоров'я.2. Бог створив людей на Свій образ і подобу (Бут. 1:27) як розумних істот, щоб використовувати свій розум для роздумів, придбання знань і розрізнення того, що правильно, добре і корисно. Людям також необхідно керуватися здоровим глуздом при вирішенні життєвих проблем. Ми - розумні істоти, і наш Творець наділив нас здатністю думати і знати, що найкраще підходить для нашого здоров'я. Наш Господь хоче, щоб ми дбали про своє тіло і жили відповідальним життям, тому що ми відповідальні перед Ним. Павло прямо заявляє: «Хіба ви не знаєте, що ваше тіло - то храм Духа Святого, що живе Він у вас, якого від Бога ви маєте, і ви не свої? Бо дорого куплені ви. Отож прославляйте Бога в тілі своєму та в дусі своєму, що Божі вони!» (1 Кор. 6:19-20, порівн. 1 Кор. 3:16-17; 2 Кор. 5:10). Наше духовне здоров'я тісно пов'язане з нашим фізичним, розумовим, емоційним і соціальним станом. Не потрібно прямої вказівки «Так говорить Господь», щоб знати, що робити або не робити, тому що результати і користь багатьох наших рішень і дій очевидні. Однак все, що ми робимо, повинно грунтуватися на біблійних принципах. Наше духовне здоров'я тісно пов'язане з нашим фізичним, розумовим, емоційним і соціальним станом. Вакцинація - це людський продукт, але це і результат використання Божих здібностей, даних людям для мислення і творчості. Бог дає мудрість для досліджень і винаходів (Дан. 12:4). Він створив чудову, складну імунну систему в якості захисту; вона є основою, на якій побудовані вакцини та імунізація (Пс. 138(139):14).3. Не можна очікувати, що Бог буде працювати для нас, якщо ми не беремо до уваги основні принципи життя, недбало, упереджено або повільно виконуємо їх. Недостатньо молитися про знання, але потрібно старанно вчитися; недостатньо просити Божої допомоги, щоб зібрати хороший урожай, але при цьому не бажати обробляти поля і старанно працювати над збереженням врожаю. Точно так само з нашого боку було б самовпевнено і зарозуміло просити Бога дати нам гарне здоров'я і нехтувати принципами здоров'я, не бажаючи вивчати і застосовувати досягнення сучасної медицини, які Він дозволив відкрити, щоб допомогти страждаючому людству. Потрібно старанно працювати під Божим керівництвом і благословенням: «Коли дому Господь не будує, даремно працюють його будівничі при ньому! Коли міста Господь не пильнує, даремно сторожа чуває!» (Пс. 126(127):1).4. Бог хоче, щоб ми зберігали здоров'я в найкращій формі і стані (3 Івана 1:2) не тільки для того, щоб жити довше, але і для того, щоб мати можливість служити іншим і бути корисними якомога довше. Навіщо помирати передчасно тільки тому, що ми нехтуємо засобами, які доступні для захисту і продовження нашого життя, дозволяючи нам бути благословенням для інших?5. Бог велить нам захищати життя і піклуватися про здоров'я наших ближніх (Лев. 19:18; Єз. 34:4,16). Вакцинація - це безкорисливий вчинок, тому що людина думає про благополуччя і захист інших. Незважаючи на те, що в довгострокових дослідженнях та їх результатах є деякі невідомі моменти, переваги вакцинації перевершують її потенційні наслідки. Щеплення - це акт доброти, бо вакцинація допомагає захистити інших від серйозної хвороби або навіть смерті, тим самим створюючи суспільний або колективний імунітет.6. Молитви про зцілення і життєву силу не виключають використання різних засобів, операцій, ліків або щеплень. Знання того, як їх застосовувати, залежить від життєвих ситуацій. На думку спадають кілька прикладів з біблійної спадщини. Бог міг би дивним чином і миттєво зцілити вмираючого царя Єзекію Своєю силою, але замість цього Він вирішив зцілити його за допомогою ліків - припарки з фіг (2 Цар. 20:5-7; Іс. 38:21). Бог обіцяв зцілити його, але на рану довелося накласти пов'язку з фіг. Ісус міг би зцілити сліпого Своїм словом, але Він використав для цього грязиво, змішане зі Своєю слиною. Сліпому також довелося піти і омити свої очі в ставку Сілоам щоби прозріти (Івана 9:1,6-7). Таким чином нас вчать, як співпрацювати з Богом. Крім того, Мойсей зцілив гіркі води, коли поклав у них шматок дерева (Вихід 15:23-25). Тісну співпрацю між Богом і людьми можна побачити в ситуації зі «смертоносною стравою», коли Єлисей додав більше борошна, і вона стала їстівною (2 Цар. 4:38-41), а також у випадку з Нааманом, якому довелося сім разів обмитися в річці Йордан, щоб зцілитися від прокази (2 Цар. 5:10-14). У всіх цих випадках Бог міг би зробити чудеса зцілення у відповідь на молитву, але Він вирішив дати урок тісної співпраці між Богом і людьми, використовуючи доступні засоби. Вакцини теж є інструментом для збереження здоров'я і зупинки поширення хвороб. Еллен Уайт стверджує: «Не є запереченням віри розумне використання лікарських засобів» (Рукопис 31, 1911 р опубліковано в 2 ВВ 346).7. Профілактика завжди важливіша фактичного зцілення. Не хворіти - це біблійний обов'язок (Івана 10:10; 1 Кор. 6:20; 3 Івана 2), тому що ми повинні прославляти нашого Творця і своїм тілом. Залишатися в безпеці і забезпечувати безпеку сім'ї і суспільства має бути нашою мотивацією. Здоров'я - це в першу чергу не вакцинація, а формування і розвиток збалансованого способу життя, в результаті якого ми будемо в хорошій формі, щоб довгий час служити Богу і іншим нужденним найбільш ефективним способом. Еллен Уайт наставляє: «Навчайте людей хорошим звичкам і здоровим практикам, пам'ятаючи, що унція профілактики має велику цінність, ніж фунт лікування». Лекції та заняття в цьому напрямку виявляться дуже корисними» (Лист 17а, 1893 р опубліковано в 2 ВВ 280). Вакцинація - це запобігання поширенню вірусу, який може бути смертельно небезпечним, всередині нас і через нас на інших людей. У вакцинації немає нічого магічного; вона повинна бути підкріплена розумним вибором в житті. Важливо, перш ніж робити щеплення, розвивати своє молитовне життя, вести здоровий спосіб життя, свідчити і довіряти Богу, але ці дії ведуть до вакцинації, коли в ній є необхідність, вона доступна і повинна застосовуватися у відповідності з нашими кращими знаннями і станом здоров'я.8. Медична наука і віра працюють в тісному контакті один з одним і повинні застосовуватися разом. Вони доповнюють один одного. Креативність і винахідливість - це Божий дар. Докази науки очевидно ясні, а саме: вакцини рятують життя, а побічні ефекти в основному незначні і короткочасні. Багато позитивні результати переважують мінімальні негативні і ризики для здоров'я. Еллен Уайт заявляє: «Бог - автор науки. Наукові дослідження відкривають розуму великі поля роздумів та інформації, дозволяючи нам побачити Бога в Його творіннях. Невігластво може намагатися підтримати скептицизм, апелюючи до науки; але замість того, щоб підтримувати скептицизм, справжня наука вносить нові свідоцтва мудрості і сили Божої. Правильно зрозумілі наука і письмове Слово узгоджуються, і кожне проливає світло на інше. Разом вони ведуть нас до Бога, навчаючи нас чогось про мудрі і доброчинні закони, через які Він діє» (CT 426).Грубе зловживання Писанням - стверджувати, що вакцинація проти COVID-19 означає отримання тавро звіра з книги Об'явлення і що вона змінить вашу ДНК (дезінформація, пов'язана з нерозумінням мРНК-основи вакцинації проти коронавірусу і атипової пневмонії). Різні теорії змови жахливо спотворюють біблійні тексти, викликаючи страх і залежність від помилкових «вчителів». Біблійні пророки не говорять проти щеплень. Дозвольте мені чітко заявити: вакцинація не має нічого спільного зі знаком звіра або з помилковим вавилонським вченням з наступних причин:► Тавро звіра - це помилкова релігійна система, яка протистоїть Богу, Його народу і Його закону.► Тавро звіра - це спотворення Божого характеру любові через прийняття небіблійного вчення про святість неділі і безсмертя душі, включаючи вічні муки в пеклі.► Тавро звіра означає помилкове поклоніння з його отруєним вавилонським вченням.Печатка Божа, з іншого боку, полягає в тому, щоб відчути справжній спокій в Ісусі Христі в усій його повноті, живучи і дотримуючись біблійної суботи як ознаки Творіння і Викуплення, а також вираження вірності біблійним всеосяжним доктринам, зосередженим в Триєдиного Бога. Печатка Божа полягає в тому, щоб любити і шанувати Бога і віддавати Йому славу як нашому Творцю і Спасителю. Йдеться про відродження віруючих, щоб вони відображали образ Божий у своєму характері і способі життя. Це об'єднує і відновлює наше фізичне, емоційне, розумове, духовне і соціальне життя по Божій благодаті, через Його Слово і силу Святого Духа.Наші біблійно-богословські роздуми підтримуються і підтверджуються практикою Еллен Уайт, оскільки вона сама робила щеплення і закликала до цього інших з двох причин: (1) особиста користь для здоров'я дозволяє нам ефективно служити іншим; і (2) щоб не поширювати хвороби і не заражати інших. Правда, Еллен Уайт не писала про вакцинацію жодного слова. Однак ми знаємо, що вона закликала інших зробити щеплення від віспи і сама зробила її, згідно зі свідоцтвом очевидця Д. Є. Робінсона, одного з секретарів місіс Уайт, про що повідомляється в другому томі «Вибраних вістей»: Еллен Уайт «була щеплена і закликала своїх помічників, тих, хто був у контакті з нею, бути щепленими» (2 ВВ 303). Вона розуміла, що це захистить як її, так і інших: «Бажаючі зцілитися молитвою не має права нехтувати доступними лікарськими засобами. Використання даних Богом коштів, щоб пом'якшити біль і допомогти природі в її роботі по відновленню організму, не означає зречення від віри. Це зовсім не зречення від віри - співпрацювати з Богом і створювати собі умови, що сприяють одужанню. Бог дав нам силу осягати закони життя. Це знання є нам, щоб ми могли користуватися ним. Нам слід вжити всі засоби для відновлення здоров'я, використовувати все, що тільки може принести користь, діючи у згоді з законами природи. Після піднесення молитви за одужання хворого, ми можемо працювати з ще більшою енергією, дякуючи Богові за те, що у нас є можливість співпрацювати з Ним і просити Його благословення у використанні тих засобів, які Він Сам дав нам» (СЗ 231-232).ВисновокНаведені вище біблійно-богословські принципи потребують ретельного вивчення. Віруючі повинні оцінити переваги цих принципів і зрозуміти, як вони допомагають їм вести збалансований, здоровий спосіб життя, а також робити щеплення. Вакцини можуть врятувати життя, зупинивши поширення хвороби, але якщо чекати занадто довго, то може бути занадто пізно. Їх використання дозволяє запобігти серйозним ускладненням захворювань. Ми повинні молитися і вдумливо застосовувати те, що Бог дає нам у користування, щоб зберегти життя, а також захистити інших від шкоди. Ми не знайшли жодного біблійного повеління або розпорядження, яке б зупиняло чи забороняло людям робити щеплення. Навпаки, грунтуючись на біблійному матеріалі, можна настійно рекомендувати таку практику людям, які не мають особливих серйозних протипоказань за станом здоров'я і за погодженням з їхніми лікарями. Якщо наші тіла не належать нам, і ми несемо відповідальність перед Богом за те, як ми дбали про них, і якщо Бог зажадає звіту про нашу любов до ближнього, то піклуватися про своє здоров'я, як і про здоров'я ближнього, просто необхідно. Павло рішуче заявляє, що «коли ви їсте, чи коли ви п'єте, або коли інше що робите, усе на Божу славу робіть!» (1 Кор 10:31). Застосовуючи конкретні міри щодо захисту свого здоров'я, ми шануємо і прославляємо Господа; і мудра, відповідальна вакцинація може бути однією з таких дій.Нам потрібно молитися про Божественну мудрість і пізнання, щоб бути добре поінформованими і приймати зрілі рішення. Наукові дані, засновані на доказах, корисні в процесі прийняття рішень, тому що таким чином ми можемо вибирати найкращі варіанти в тих чи інших життєвих ситуаціях. Такий підхід підтверджує Еллен Г. Уайт. Результат може бути міссіологічним, як вона влучно заявляє: «Якщо вони [невіруючі] побачать, що ми розумні в питаннях здоров'я, вони будуть більш готові повірити, що ми здорові у біблійних доктринах». («Поради по здоров’ю», стор. 142) З іншого боку, вона чітко попереджає: «Але коли люди виступають за реформи, доводять ситуацію до крайності і непослідовні у своїх діях, люди не винні, якщо вони мають відразу до реформи охорони здоров'я... Ці люди виконують роботу, яку сатана любить продовжувати.» (2T 377).Втому від КОВІДу можна подолати, якщо ми дозволимо Богу направляти нас. Нехай наш милостивий Господь дасть нам проникливість і силу діяти безкорисливо відповідно з Його волею, щоб ми могли бути благословенні Ним і стати благословенням для інших. Еллен Уайт мудро радить: «Божі чудеса не завжди зовні схожі на диво. Часто вони відбуваються таким чином, що нагадують природний хід подій. Коли ми молимося за хворих, ми також працюємо для їх зцілення. Ми зобов'язані використовувати будь-яку можливість, яку представляє Бог, заради визволення людей, які перебувають під загрозою. Якщо ми просимо, щоб Він зберіг нас від зарази, що ходить у темряві і з такою силою що розповсюджується в світі, тоді нам треба співпрацювати з Богом, дотримуючись законів здорового способу життя. Зробивши все, що в наших силах, ми повинні продовжувати з вірою просити Його про дарування здоров'я і сили. Бог не збирається робити за нас те, що ми можемо самі зробити для себе.» (Лист 66, 1901 р Опубліковано в 2 ВВ 346). У світлі викладених в даному дослідженні біблійно-богословських принципів важливо, що Еллен Уайт вирішила пройти вакцинацію як для себе, так і для блага суспільства.Ми молимося про те, щоб через молитовні роздуми ви керувалися найкращими рішеннями, які збережуть здоров'я і служіння в місії Господа і Церкви, яку ми любимо.Іржі Москала, ThD, PhD (Доктор теології, Доктор філософії), декан Теологічної семінарії адвентистів сьомого дня, Університет Ендрюса, професор екзегетики і богослов'я Старого Завіту.Цей документ є власністю Адвентистського Служіння Здоров'я ГК і підлягає захисту авторських прав.За матеріалами сайту Адвентистського Служіння Здоров'я ГКДжерело: logosinfo.org