Захист тварин і використання їх у цирках. Адвентистський погляд

У жовтні ЗМІ повідомили, що Міністерство культури України припиняє закупівлю тварин для державних цирків. Це стало однією з перемог руху за права тварин, адже активісти зоозахисних організацій виступають проти тої експлуатації, яку зазнають тварини в цирках. Вимоги цих активістів знаходять підтримку серед багатьох небайдужих українців, а у світі вже близько п’ятдесяти країн відмовились від цирків з тваринами.

Оскільки питання цирків є частиною ширшої теми захисту тварин, розглянемо, що Церква адвентистів сьомого дня говорить про захист тварин.
Одне з базових вчень Церкви — це віра в буквальне створення світу Богом й заклик шанувати Творця, Який дає дихання життя усьому живому. Найперше й найавторитетніше для християн джерело, яке закликає ставитися з милосердям і любов’ю і до тварин, а не тільки до людей, це Біблія. Ось лише деякі тексти з цієї теми: «Коли побачиш осла свого ворога, що лежить під тягарем своїм, то не загаїшся помогти йому, конче поможеш разом із ним» (Вих. 23:5). «Не зав’яжеш рота волові, коли він молотить» (Повт. 25:4). «Піклується праведний життям худоби своєї, а серце безбожних жорстоке» (Притч. 12:10).
Еллен Уайт, одна з засновників Адвентистської Церкви, у книзі «Патріархи і пророки», коментуючи жорстоке побиття пророком Валаамом своєї ослиці, писала: «Страждання і смерть стали долею не тільки людського роду, але і тварин. Тому людина повинна прагнути полегшити, а не збільшити тягар страждань, які лягли на все творіння Боже в результаті його гріхопадіння. Той, хто мучить тварин тому, що вони знаходяться в його владі, — тиран і боягуз. Схильність завдавати болю своїм близьким або тваринам містить у собі щось сатанинське. … Цей гріх буде записаний, і гряде той день, коли всім, хто погано поводиться з Божим творінням, буде винесено вирок».
«Усі створіння — це Божа справа і заслуговують на гідність і захист людства», — підкреслюється в документі, що містить позицію адвентистів щодо ставлення до тварин «Seventh-day Adventist Church General Information» на сайті «The Human Society of the United States». У цьому тексті-огляді йдеться також про те, що простий здоровий спосіб життя і вегетаріанство, якому надають перевагу адвентисти, також є фактором позбавлення тварин зайвих страждань. Крім того, в одній з десяти заповідей — заповіді про суботу — згадані також свійські тварини, що повинні відпочивати в святий день разом з людьми. Отже, «дотримання суботи підкреслює важливість нашої інтеграції в загальне середовище», — констатує документ.
Автор статті в християнському блозі «UNashamed» «Animal Rights: An Adventist’s Stand» підсумовує: «Хоча це не так широко відоме, як зусилля церкви в галузі прав людини, Церква адвентистів сьомого дня має довгу історію прихильників справедливого поводження з тваринами…
Коли обговорюється тема прав тварин, я чув, як деякі люди висловлюють думку: “Зловживання тваринами засмучує, але люди щодня гинуть. Що важливіше? Очевидно, люди”. Ось моя відповідь на такі коментарі: поводження з тваринами та поводження з людьми пов’язані».
Відомі приклади участі адвентистів у русі із захисту прав тварин. Видання Всесвітньої церкви адвентистів сьомого дня «Adventist Review» повідомляло про лідера Партії захисту тварин в палаті представників Нідерландів Меріенн Тім, яка є адвентисткою сьомого дня. В інтерв’ю Adventist Review Меріенн Тім розповіла, що вважає Еллен Уайт «активісткою із захисту прав тварин».
Не оминають цю тему й «Основи соціального вчення Церкви АСД в Україні». Зокрема, вони говорить: «…випадки Божої милості до Його творінь в старозавітні часи вказували на майбутню рятівну жертву Христа, що має не тільки загальнолюдський, а й вселенський, біосферний масштаб. Через Христа кожна людина може примиритися з Творцем, і з совістю, і з іншими людьми, і з тваринами, і з усім навколишнім середовищем, “бо Бог у Христі примирив світ із Собою Самим”» (2 Кор. 5:19).
«Основи соціального вчення» називають гріхом полювання заради розваги, а також засуджують інші види розваг, пов’язані з заподіянням страждань живим істотам. «Дотримання норм екологічної етики — результат внутрішнього перетворення особистості, освячення характеру і прийняття Бога як Творця всього живого», — наголошує документ.
Зробимо висновок: використання тварин у цирках, що, безперечно, є розвагою, може вважатися порушенням екологічної етики саме тією мірою, якою ці тварини страждають через жорстокі, насильницькі методи дресування або невідповідні їхнім потребам умови утримання.
Слід сказати, що деякі християни сьогодні сприймають акції руху за права тварин як частину ліво-ліберальних ініціатив за права меншин, що в майбутньому можуть переростати в радикальні дії, коли найменша підозра в порушенні прав меншини призведе до невиправданих розправ над людьми й негативно позначиться на свободі й демократії. Про випадки так званого «екологічного тероризму» іноді повідомляють ЗМІ, та й автор цих рядків теж одного разу стикнувся з релігійним фанатиком, який погрожував йому вбивством, хоча при цьому, будучи вегетаріанцем, засуджував убивство будь-яких живих істот заради їжі. На це можна сказати лише те, що фанатизм у будь-якій формі є неприйнятним, будь-яку гарну ініціативу можна викривити, так само, як історія знає випадки викривленого християнства. Проте це не означає, що не слід захищати тварин або дотримуватися екологічної етики, яка повинна будуватися на християнських принципах.
Тож у цілому вищенаведені принципи, які сповідує Церква адвентистів сьомого дня, є достатньо широкими й стосуються не тільки цирків, але й будь-яких явищ чи практик, пов’язаних з використанням тварин та поводженням людей з ними, як з дикими, так і свійськими.
Піклуючись про благополуччя людей, адвентисти сьомого дня вітатимуть також і ті ініціативи, що допоможуть зменшити страждання всього живого у цьому світі й узгоджуються з милосердним ставленням Творця до Свого творіння.
Підготував Гнат Мєрєнков

Further
Найбільші гравці тютюнового ринку розглядають можливість закриття фабрик через регулювання торгової націнки на їхні товари