Як виглядає Бог?

Багатьох людей у різних релігійних і філософських традиціях цікавило, на що або на кого схожий Бог. Суперечки точилися навколо того, чи має Він якийсь зовнішній вигляд, схожий на людський, чи це Абсолютний Дух, який не може мати зовнішнього вигляду у людському розумінні. Різні люди у різні епохи уявляли Бога (або богів) по-різному: від подоби людей або тварин до вигляду безкінечної ідеальної кулі, що заповнює собою весь простір. Чи реально це взагалі — дізнатися, як виглядає Бог?

Образ і подоба

Біблія, найавторитетніше джерело для християн, стверджує, що Бог створив людей, на відміну від всіх інших земних істот, за Своїми образом і подобою (Буття 1:26-27). Проте, людина має не тільки фізичну, зовнішню, а й духовну сутність, що дає великий простір для тлумачення цих слів — що вважати образом і подобою. Це може бути і розум, і воля, і свобода вибору, моральність, праведний характер, тобто, якості, властиві особистостям.

Чи бачила колись людина Свого Бога Творця і чи можливо це в принципі? Уже в історії про гріхопадіння перша біблійна книга розповідає, як Адам і Єва, відчувши себе нагими, ховалися від Господа, «що по раю ходив» (Буття 3:8). Отже, перші люди могли спілкуватися з Творцем віч-на-віч й бачити Його. Але як же бути з тими біблійними твердженнями, що «Бог є Дух» (Від Івана 4:24) і що Бога «ніхто ніколи не бачив» (Від Івана 1:18)?
Справа в тому, що Творець Всесвіту дійсно є надприроднім і неосяжним, він не є подібним до чогось матеріального. Він — той вічний і безкінечний Дух, який створив усе суще. Біблія підкреслює, що «Бог є любов» (1 Івана 4:16). Тож Бог створив людей, а також небесних істот, таких, як янголи, щоб мати з ними стосунки любові, мати спілкування. А ми знаємо з власного досвіду, що спілкуватися легше тоді, коли співрозмовники бачать одне одного. Отже, можна зрозуміти, що Бог, хоча існує як Дух поза простором і часом, заради спілкування зі Своїм творивом приймає певний зовнішній вигляд, зрозумілий тим, кого Він створив заради спілкування з Собою.

Що бачили пророки

Яким же є Його вигляд? Безперечно, настільки величним, наскільки високим є статус Творця Всесвіту. І ми б, напевно, могли бачити Його подібно до янголів, які, як казав Христос, «повсякчасно бачать у небі обличчя» Його Отця (Від Матвія 18:10) — якби тільки не той факт, що людство згрішило й перебуває у стані розділення з Творцем. Саме відносно усіх представників грішного людства Біблія каже, що «ніхто Бога ніколи не бачив» (Від Івана 1:18). Причина цього — аж ніяк не небажання Бога Себе являти наочно, а нездатність грішної людини витримати зриму повноту присутності Божої, яку Святе Письмо називає «славою». Коли Мойсей попросив Всевишнього показати йому Його славу, Господь відповів: «Ти не зможеш побачити лиця Мого, бо людина не може побачити Мене і жити... І станеться, коли буде переходити слава Моя, то Я вміщу Тебе в щілині скелі, і закрию тебе рукою Своєю, аж поки Я перейду. А здійму руку Свою, і ти побачиш Мене ззаду, а обличчя Моє не буде видиме» (Вихід 33:20,22,23).

З огляду на цю нездатність грішної плоті без шкоди для життя витримати славу Святого Бога, зрозуміло, чому пророк Ісайя не на жарт злякався, коли побачив Господа у видінні: «Року смерти царя Озії бачив я Господа, що сидів на високому та піднесеному престолі, а кінці одежі Його переповнювали храм. Серафими стояли зверху Його, по шість крил у кожного: двома закривав обличчя своє, і двома закривав ноги свої, а двома літав. І кликав один до одного й говорив: Свят, свят, свят Господь Саваот, уся земля повна слави Його! І захиталися чопи порогів від голосу того, хто кликав, а храм переповнився димом! Тоді я сказав: Горе мені, бо я занапащений! Бо я чоловік нечистоустий, і сиджу посеред народу нечистоустого, а очі мої бачили Царя, Господа Саваота!» (Ісая 6:1-5).
Втім, Ісайя не помер, а був очищений від гріха, а Євангеліє Від Івана 12:39-41 уточнює, що в момент свого видіння пророк бачив не Бога-Отця, а Ісуса Христа, який, як можна дійти висновку, також розділяє з Отцем Його славу і Його ім’я. Отже, протиріч нема — Бога-Отця дійсно ніхто з грішних людей не бачив, а Ісус Христос, який також є Божественною Особою, іноді все ж являвся обраним людям і до Свого народження на землі. Тут можна згадати й Авраама, до якого Бог завітав у вигляді загадкових мандрівників (Буття 18), і Якова, який боровся з Богом у вигляді людини або янгола (Буття 32), і Мойсея, до якого Бог звернувся із середини палаючого куща (Вих. 3:1-5) й інші подібні біблійні історії.
Проте, навіть пророк Даниїл, що описує побачених ним у видінні двох Божественних Осіб: Старого днями й Сина Людського, який був до Нього підведений, тобто, Ісуса Христа (Дан. 7), дає хоча й величне, але доволі скупе описання зовнішності Творця: «Я бачив, аж ось поставили престоли, і всівся Старий днями. Одежа Його біла, як сніг, а волосся голови Його немов чиста вовна, а престол Його огняне полум'я, колеса Його палахкотючий огонь. Огненна річка пливла й виходила з-перед Нього; тисяча тисяч служили Йому, і десять тисяч десятків тисяч стояли перед Ним; суд усівся, і розгорнулися книги» (Дан. 7:9,10). Навіть тут ми бачимо, що мета пророка — не задовольнити нашу цікавість щодо зовнішності Творця, а скоріше передати саму атмосферу поклоніння Тому, Хто заслуговує на пошану всього Всесвіту як праведний Суддя усіх. І цьому є пояснення.
Недарма Сам Господь попереджає, що ми не можемо уподібнити Його будь-якій істоті, зовнішність якої нам знайома. Більш того, категорично забороняє використовувати під час поклоніння будь-які зображення або статуї, про що йдеться не тільки у другій заповіді (Вих. 20:4-6), а й в багатьох інших біблійних настановах. «І будете ви сильно стерегти свої душі, бо не бачили ви того дня жодної постаті, коли говорив Господь до вас на Хориві з середини огню, щоб ви не зіпсулися, і не зробили собі ідола на подобу якогось боввана, зображення самця чи самиці, зображення всякої худобини, що на землі, зображення всякого крилатого птаха, що літає під небом, зображення всякого плазуючого по землі, зображення всякої риби, що в воді під землею, і щоб ти, звівши очі свої до неба, і побачивши сонце, і місяць, і зорі, усе військо небесне, щоб не був ти зведений і не вклонявся їм, і не служив їм; бо Господь, Бог твій, приділив їх усім народам під усім небом» (Повторення Закону 4:15-19).
На відміну від язичництва, біблійний Бог наголошує на непотрібності уявляти Його зовнішність через небезпеку ототожнення з творінням, тому відмежовує Себе від людських зовнішніх шаблонів. Але ж Бог, який є любов, у той же час прагне до єдності з людьми, до найтіснішого спілкування. І найвеличніша тайна Всесвіту полягає у тому, що «ніхто Бога ніколи не бачив. Однороджений Син, що в лоні Отця, Той Сам виявив був» (Від Івана 1:18).

Повнота богоявлення

Саме Ісус Христос, який був і залишається Боголюдиною, жив, помер і воскрес заради нашого порятунку, досконало показав, як виглядає Бог. Ось як описує момент цього одкровення під час бесіди Ісуса з учнями Євангеліє від Івана: «Коли б то були ви пізнали Мене, ви пізнали були б і Мого Отця. Відтепер Його знаєте ви, і Його бачили. Говорить до Нього Пилип: Господи, покажи нам Отця, і вистачить нам! Промовляє до нього Ісус: Стільки часу Я з вами, ти ж не знаєш, Пилипе, Мене? Хто бачив Мене, той бачив Отця, то як же ти кажеш: Покажи нам Отця? Чи не віруєш ти, що Я в Отці, а Отець у Мені? Слова, що Я вам говорю, говорю не від Себе, а Отець, що в Мені перебуває, Той чинить діла ті. Повірте Мені, що Я в Отці, а Отець у Мені! Коли ж ні, то повірте за вчинки самі» (Від Івана 14:7-11).

Можна сказати, в Ісусі Христі Бог явив людству те саме, що й Мойсею на скелі: показав Свій характер, закривши Свою вбивчу для грішників славу. Людське тіло Христа стало, так би мовити, тою рукою, якою Бог закрив від людства палаючий вогонь, що міг його вбити, і в той же час тою Скелею, у щілині якої Бог розмістив людство, що бажало побачити Його славу. Завдяки цьому й відбулося зриме богоявлення. І сьогодні кожен житель землі може прийти в молитві до Спасителя Ісуса Христа як до єдиного істинного Образу Бога, щоб за Його подобою відновити і свій образ Божий. До того часу, коли спасенні предстануть перед престолом Всевишнього й зможуть, подібно до янголів, побачити обличчя Свого Творця й буквальним, а не тільки духовним зором.
У цих коротких роздумах ми торкнулися лише основних позицій Святого Письма щодо запитання, як виглядає Бог. Євангелісти не вважали за потрібне описувати зовнішність Ісуса Христа, проте детально описували його вчинки і передавали слова вчення. Пророк Ісайя у видінні описує Спасителя Месію як Того, чиє обличчя зазнало горя й тортур (Іс. 52:14, 53:2-12), а апостол Іван у книзі Об’явлення — як небесного Первосвященника і прославленого Володаря (Об 1:10-20). Але головне — Святе Письмо завжди концентрується не на зовнішності Бога, а саме на Його діях, Його святому характері.
Якщо ж нас сьогодні не полишає бажання дізнатися, як зовні виглядає Бог або Син Божий, то Сам Ісус Христос дав найточніший опис Своєї зовнішності: «Тоді відповідять Йому праведні й скажуть: Господи, коли то Тебе ми голодного бачили і нагодували, або спрагненого і напоїли? Коли то Тебе мандрівником ми бачили і прийняли, чи нагим і зодягли? Коли то Тебе ми недужого бачили, чи в в'язниці і до Тебе прийшли? Цар відповість і промовить до них: Поправді кажу вам: що тільки вчинили ви одному з найменших братів Моїх цих, те Мені ви вчинили» (Від Матвія 25:37-40).
Тож для християнина невидимий Бог все ж таки має вигляд. І виглядає Він не як канонічне зображення фарбою на дереві, а як кожен нужденний, якого ми зустрічаємо на своєму шляху, кожен ближній, що потребує нашої підтримки й любові.
Гнат Мєрєнков

Further
Як знайти Бога: покрокова інструкція